ناسا ماهواره GOES-R را به فضا پرتاب کرد

ماهواره GOES-R

ماهواره GOES-R به فضا پرتاب شد؛ پیشرفته‌ترین ماهواره هواشناسی ناسا در مدار

ناسا در بامداد یکشنبه، ماهواره GOES-R را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره به عنوان پیشرفته‌ترین ماهواره‌ی ثابت هواشناسی شناخته می‌شود و از قابلیت تصویربرداری با وضوح بسیار بالاتری نسبت به سایر ماهواره‌ها برخوردار است.

پیشرفته‌ترین ماهواره هواشناسی ناسا در ساعات آغازین روز یکشنبه 19 نوامبر راهی مدار شد. این ماهواره GOES-R نام دارد که مخففی از عبارت Geostationary Operatinal Enviromental Satellite به معنی «ماهواره ثابت عملیاتی زیست‌محیطی» است. ماهواره‌ی مذکور در مقایسه با دیگر ماهواره‌های هم‌نوع، توانایی عکس‌برداری با وضوح و سرعت بیشتری را دارد. گفته می‌شود که وضوح تصاویر ارسالی این ماهواره، چهار برابر تصاویر گرفته شده توسط ماهواره‌های فعلی بوده و همچنین تعداد کانال‌های انتقال داده شده در آن سه برابر بیشتر از سایر ماهواره‌ها است.ماهواره GOES-R

ماهواره GOES-R در بررسی توفان‌های خورشیدی از توانایی بیشتری برخوردار بوده و سرعت انتقال داده در آن نسبت به گذشته، 5 برابر شده است. علاوه بر آن، پیشرفت قابل توجهی در دقت پیش‌بینی و تصویربرداری از رعدوبرق‌ها مشاهده می‌شود.

ماهواره GOES-R از نوع ماهواره‌های ثابت است

این ماهواره در دسته‌ی ماهواره‌های ثابت قرار می‌گیرد؛ به این معنی که سرعت حرکت آن به دور زمین با سرعت گردش زمین به دور خودش برابر است و به همین دلیل پس از قرار گرفتن در مدار، همواره در بالای یک نقطه ثابت قرار می‌گیرد.

ماهواره GOES-R در ساعت 2:15 بامداد یکشنبه از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در فلوریدا به فضا پرتاب شد. جدا شدن این ماهواره از بدنه‌ی شاتل، بیش از 3 ساعت طول می‌کشد و ناسا نیز تمامی مراحل این پرتاب را به صورت زنده از تلویزیون خود پخش کرد.ماهواره GOES-R

پایگاه اطلاع‌رسانی GOES-R توضیحاتی را در خصوص کیفیت این سامانه ارائه کرده است. آنها این ماهواره را این‌طور توصیف کرده‌اند که تصور کنید پس از استفاده از یک تلویزیون سیاه‌ و سفید، به شما یک تلویزیون فول اچ‌ دی بدهند. بر اساس اعلام متخصصان این پایگاه، ماهواره GOES-R هر 30 ثانیه یک‌بار یک عکس هواشناسی باکیفیت را از نیم کره غربی زمین ارسال خواهد کرد.

1395-09-01

دیدگاهتان را بنویسید