نخستین قطار بدون ریل الکتریکی دنیا توسط یک شرکت چینی ساخته شد

نخستین قطار بدون ریل

نخستین قطار بدون ریل الکتریکی دنیا توسط یک شرکت چینی ساخته شد

نخستین قطار بدون ریل دنیا توسط یک کمپانی چینی ساخته شده و در شهرهای کوچک و حتی بزرگ کاربرد خواهد شد. به عنوان مهمترین مزیت قطار بی ریل باید به قیمت پایین آن در مقایسه با سایر قطارهای شهری اشاره کرد.

به گفته موسسه CRRC ژانژو کشور چین، مسئولین بیشتر شهرهای کوچک قادر به خرید قطارهای شهری نیستند، هر چند در صورت وجود آن‌ها در شهرشان به مزایای زیادی دست پیدا خواهند کرد. به همین دلیل این شرکت دست به کار شده و وسیله‌ای را ساخته که به گفته خودش، نخستین قطار بدون ریل دنیا شناخته می‌شود.

نخستین قطار بدون ریل

نخستین قطار بدون ریل و استفاده از سوخت پاک

این قطار الکتریکی متشکل از چند بخش بوده و به راحتی بر روی مسیرهای دارای پوشش آسفالت حرکت می‌کند، چرا که به جای چرخ‌هایی ساخته شده از فولاد، به لاستیک‌ مجهز شده است. نخستین قطار بدون ریل جهان دارای 9 متر طول بوده و بیشینه سرعت آن 70 کیلومتر بر ساعت است و با هر بار شارژ سیستم باتری وسیله، حدود 40 کیلومتر مسیر را طی خواهد کرد.

نخستین قطار بدون ریل

در حال حاضر، در هر سه واگن آن بالغ بر 300 مسافر جای خواهند گرفت. البته شرکت سازنده وعده داده به زودی و با افزوده شدن تعداد واگن‌ها، این تعداد به 500 مسافر افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته شرکت CRRC، این قطار الکتریکی بدون ریل به سنسورهایی مجهز شده که به لطف آن‌ها قادر به تشخیص ابعاد جاده و سپس پیدا کردن مسیر خود است. هنوز در مورد سیستم‌های امنیتی قطار و روش‌های خودکار جلوگیری از تصادف و برخورد با اشیا و انسان‌ها صحبتی به میان نیامده است. همچنین در جلوی قطار یک صندلی برای قرارگیری یک فرد به منظور کنترل وسیله به چشم می‌خورد که خودکار بودن وسیله را با چالش مواجه می‌کند.

در هر صورت قرار است تا برای راه آهن حمل و نقل سریع و خودکار ژانژو، مسیری به اندازه 6.4 کیلومتر در مرکز شهر در نظر گرفته شود. آغاز به کار این سیستم به سال آینده میلادی موکول خواهد شد.

1396-03-17

دیدگاهتان را بنویسید