نگرانی دانشمندان از تغییرات بی‌سابقه در قطب شمال

قطب شمال

نگرانی دانشمندان از تغییرات بی‌سابقه در قطب شمال

دانشمندان از تغییرات متعدد و بی‌سابقه در محیط زیست قطب شمال خبر دادند و در خصوص تاثیر این تغییرات در شیوه‌ی زندگی ساکنان محلی و حتی در سطح جهانی ابراز نگرانی کردند. محققان بر این باورند که این تغییرات، اکوسیستم قطبی را به شدت به خطر انداخته است.

دانشمندان گزارش جدیدی را با عنوان «میزان مقاومت قطب شمال» در خصوص نرخ تغییرات در این منطقه ارائه کرده‌اند. بر اساس این گزارش، نرخ تغییرات در برخی از نشانگرهای زیست‌محیطی قطب شمال نسبت به گذشته سریع‌تر شده و این موضوع حفظ و بقای اکوسیستم منطقه را به خطر می‌اندازد. در این گزارش آمده که برخی از تغییرات مانند گرم‌تر شدن هوا، به مرور زمان تاثیر خود را خواهد گذاشت اما برخی دیگر از جمله آب شدن تکه‌های یخ می‌تواند غیرقابل بازگشت باشد.

قطب شمال

انتشار گازهای گلخانه‌ای از اصلی‌ترین دلایل تغییرات آب و هوایی در قطب شمال است

محققان با بررسی نمونه‌های مطالعاتی که از سراسر قطب شمال تهیه شده، این گزارش بی‌سابقه را منتشر کردند. دانشمندان معتقدند که فعالیت‌های انسانی همچون مهاجرت، استفاده بیش از اندازه از منابع، توریسم، تغییر روابط سیاسی و به خصوص انتشار گازهای گلخانه‌ای، اصلی‌ترین دلایل ایجاد تغییرات آب و هوایی در قطب محسوب می‌شوند.

میریام هویتریک (Miriam Huitric) یکی از محققانی است که در تهیه‌ی این گزارش نقش مهمی داشت. وی در این باره اظهار کرد:

تغییرات آب و هوایی به شدت زندگی ساکنان قطب شمال را تحت تاثیر قرار داده و اگر اقدام جدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد، سطح مقاومت قطب در برابر این پدیده‌ها بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

پیش از این تصور می‌شد که یخ‌های موجود در کشور گرینلند در برابر تغییرات آب‌ و هوا مقاوم هستند اما بررسی‌های جدید نشان‌دهنده‌ی تغییراتی هستند که در طول چند سال اخیر در بخش اصلی یخ‌های این کشور ایجاد شده است. پیش‌بینی می‌شود که با گرم شدن هوا در تابستان، روند نازک شدن یخ‌ها با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

1395-09-10

دیدگاهتان را بنویسید