هاوایی به سرعت در حال بزرگ شدن است!

هاوایی به سرعت در حال بزرگ شدن است

هاوایی به سرعت در حال بزرگ شدن است!

اخیراً یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های هاوایی به نام کیلائوا با پرتاب گدازه‌های آتشین در اقیانوس موجب شده تا سطح خاکی این قسمت از کره زمین روز به روز در حال افزایش باشد. این اتفاقی بوده که طی هفته اخیر شدت پیدا کرده و یک عکاس خوش شانس نیز به خوبی آن را ثبت کرده است.

یکی از خصوصیات و ویژگی‌های مهم مردم اهل هاوایی وفاداری آن‌ها به محل زندگیشان است. طی چند صد سال، شما باید خوش شانس باشید که قطعه‌ای از بهشت محل زندگی شما در حال بزرگ شدن باشد. به گفته‌ی یک زبان شناس، هاوایی هنوز هم به سرعت در حال رشد است و این قضیه را می‌تواند مدیون فوران مکرر آتشفشانی همچون کیلائوا (Kilauea) باشد چرا که هفته گذشته نیز شاهد پرتاب مواد مذاب از سوی آن به سمت اقیانوس بودیم.

کیلائوا در سمت جنوب شرقی جزیره بزرگی واقع شده است؛ این آتشفشان که بیش از پنجاه هزار سال پیش از دریا پدید آمده و در حال حاضر به عنوان یکی از فعال‌ترین آتشفشان های روی کره زمین به حساب می‌آید. از سال 1983 میلادی، مخروط پاششی متشکل از مواد مذاب به طور مداوم از سوی کیلائوا به بیرون فوران می‌کند که علاوه بر گسترش محیط خشکی اطراف خود، صحنه‌های دلربایی را نیز برای توریست‌های این منطقه به وجود می‌آورد.

هاوایی به سرعت در حال بزرگ شدن است

یک عکاس افزایش خاکی در هاوایی را به ثبت رسانده است

با این حال اخیراً چیز غیر معمولی برای این آتشفشان اتفاق افتاده است و یک دریچه جدید در سمت دهانه شرقی آن باز شده است. این اتفاق طی 3 سال گذشته برای نخستین بار است که رخ می‌دهد. یکی از عکاسان به نام وارن فینتز نیز آنقدر خوش شانس بوده است که این اتفاق را توانسته با لنز دوربین خود به ثبت برساند.

مخلوط سنگ مذاب و آب دریا موجب می‌شود تا به خشکی‌های این قسمت از کره زمین اضافه شود. سازمان زمین شناسی آمریکا توضیح می‌دهد:

گدازه ریخته شده به اقیانوس از هر دو جریان‌های سطحی به سرعت سرد شده و شن و ماسه به سطحی بسیار سفت و سخت تبدیل می‌شوند. این قطعات با تجمع در زیر دریا کمک می‌کنند تا میزان خشکی هاوایی افزایش یابد.

1395-06-25

دیدگاهتان را بنویسید