واردات خودرو لوکس آزاد شد؛ شایعه یا واقعیت؟!

واردات خودرو لوکس

واردات خودرو لوکس آزاد شد؛ شایعه یا واقعیت؟!

پیش از این در خبرها داشتیم که واردات خودرو لوکس به ایران ممنوع اعلام شده و عملاً دیگر خودروهایی با قیمت سرسام آور را در خیابانها نخواهیم دید. اکنون خبرهای جدیدی به دستمان رسیده است که حکایت از لغو این قانون دارد!

در پی اجرای سیاست‌های کلان کشوری مبنی بر عدم واردات خودرو لوکس ، خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی به بالا مجوز ورود به کشور را دریافت نمی‌کردند که این قانون با اعتراض برخی از افراد مواجه شد چرا که از نظر آنها حجم موتور معیار درستی برای لوکس بودن یک خودرو نیست. پس از این اتفاق شایعه شد که دیوان عدالت کشور با 57 رأی این مصوبه را باطل اعلام کرده و دستور داده که خودروهای توقیف شده در گمرک آزاد شود.

شایعه آزادسازی واردات خودرو لوکس تکذیب شد !

با این حال رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با رد این شایعه گفت:

بر اساس دستور دیوان عدالت اداری تنها خودروهایی که پیش از تصویب این قانون به گمرک رسیده بودند می‌توانند ترخیص شوند و مصوبه ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی به بالا همچنان پابرجاست.

واردات خودرو لوکس

آزاد شدن واردات خودرو لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی، بیشتر شایعه تا واقعیت

1. با پیشنهاد هیئت وزیران به وزارت صنعت و معدن ورود خودرو لوکس با حجم موتور 2500 سی سی به بالا ممنوع است و تنها خودروهای زیر 2500 سی سی اجازه ترخیص پیدا می‌کنند.

2. بر اساس مواد 24، 33 و 35 قانون گمرک، اگر صاحب کالا در مهلت تعیین شده برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجه آن اقدام نکند کالای مورد نظر متروکه می‌شود و در صورتی که جزو کالاهای ممنوعه نباشد توسط دولت به فروش می‌رسد.

3. قانون ذکر شده عطف به ماسبق نیست به این معنی که اگر گسی قبل از این مصوبه خودرویی را وارد گمرک کرده باشد می‌تواند برای ترخیص آن اقدام کند.

به هر حال با نگاهی به قوانین و مصوبات قبلی در این مرود، به نظر می رسد که آزاد شدن واردات خودرو لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی، شایعه ای بیش نباشد.

1395-06-23

دیدگاهتان را بنویسید