چرا ایلان ماسک اشاره‌ای به محل زندگی انسان ها در مریخ نداشته است؟

محل زندگی انسان ها در مریخ

چرا ایلان ماسک اشاره‌ای به محل زندگی انسان ها در مریخ نداشته است؟

احتمالا شما نیز سخنرانی ایلان ماسک (Elon Musk) در رابطه با تشکیل تمدنی جدید در مریخ را شنیده باشید. مدیر ارشد اجرایی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در شصت و هفتمین کنگره بین المللی فضانوردی مکزیک و طی یک ساعت زمانی که داشت، از برنامه‌های خود برای سفر به مریخ صحبت کرد. اما یکی از اساسی‌ترین مسائلی که ماسک هیچ اشاره‌ای به آن نداشت، محل زندگی انسان ها در مریخ است. علاوه بر این هنوز مشخص نشده که این افراد چگونه باید در محیط مریخ از خود محافظت کنند.

اسپیس ایکس چه برنامه‌ای برای زیستگاه و محل زندگی انسان ها در مریخ دارد؟

اگر صحبت‌های وی را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که ایلان ماسک در مورد سلامت انسان و مواردی همچون تابش‌های خورشیدی در مریخ نگران نیست. در خلال این کنفرانس، ماسک صراحتا به بالا بودن احتمال ابتلای انسان به سرطان اشاره کرده و اذعان داشت که می‌توان از آن با ایجاد نوعی محافظ، جلوگیری کرد. علاوه بر این مهندسین می‌توانند با توسعه یک میدان مغناطیسی مصنوعی، از ساکنین مریخ در برابر شعله‌های خورشیدی و ذرات با انرژی بالا، محافظت نمایند اما هنوز معلوم نشده که این میدان به چه صورتی ساخته می‌شود.

هدف اصلی شرکت اسپیس ایکس، توسعه سیستم انتقال مردم به مریخ است، درست چیزی شبیه به ساخت اتحادیه اقیانوس آرام شرکت راه آهن. ماسک می‌گوید: “زمانی که این سیستم ارتباطی توسعه پیدا کند، تمامی مردم این فرصت را خواهند داشت تا با ورود به سیاره سرخ در ساخت اولین ساختمان‌ها از پالایشگاه‌های آهن گرفته تا پیتزا فروشی مشارکت داشته باشند. در ویدئویی که اسپیس ایکس در رابطه با سفر انسان به مریخ تولید کرده، نبود زیستگاهی مشخص برای این افراد به وضوح دیده می‌شود.

اینها سؤالات پیرامون زیستگاه و زندگی انسان در مریخ هستند: محل زندگی این افراد چگونه خواهد بود؟ آیا ممکن است محل زندگی زیر زمین باشد؟ نیازی به ساخت و ساز در سطح مریخ هست؟ غذا، آب و اکسیژن به چه صورت تأمین می‌شود؟ آیا ذخیره غذایی از سیاره زمین به مریخ ارسال می‌شود یا مردم باید در سطح آن کشاورزی کنند؟ با اثرات ناشی از نبود جاذبه چگونه می‌توان برخورد کرد؟

ساکنین آینده مریخ نیاز به سیستمی برای تولید اکسیژن، آب و غذا در سطح این سیاره دارند و شاید کمی سخت باشد که بخواهیم تمامی منابع مورد نیاز را از زمین به مریخ ارسال کنیم. البته پیش از این کسی در مریخ زندگی نکرده و بدون شک مقابله با مشکلات آن، کار بسیار سختی خواهد بود. شاید بتوان گفت که هنوز ایلان ماسک و تیم تحقیقاتی او نتوانسته‌اند محل زندگی انسان ها در مریخ را مشخص کنند.

1395-07-09

دیدگاهتان را بنویسید