۱۰ نکته اساسی در پیاده‌سازی موفق یک سیستم هوش‌ تجاری

هزینه راه اندازی سیستم های هوش تجاری بسیار فراتر از هزینه خرید نرم افزار می باشد. زمان صرف شده برای تحقیقات، اجرا و نگهداری می‌تواند بسیار گران تر از خرید یک بسته نرم افزاری باشد.
در این مستند به ۱۰ مورد مهم در پیاده سازی یک سیستم هوش تجاری موفق خواهیم پرداخت.


۱- اولویت بندی اهداف:
انتخاب‌های خود را بشناسید و آنها را با کسب و کار خود تطبیق دهید. برای مثال برخی از بسترهای نرم افزاری برای طراحی سیستم های هوش تجاری رایگان هستند اما طراحی در آنها بسیار زمان‌بر می‌باشد، در مقابل اکثر نرم افزارهای غیر رایگان در زمینه سرعت در طراحی و پیاده سازی در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. پس تصمیم بگیرید !!! اگر زمان فاکتور تاثیر گذاری برای شما می باشد، سراغ نرم افزارهای رایگان نروید.

۲- شناسایی شرایط غیر قابل مذاکره:
قبل از آنکه به دنبال راه حل بگردید “باید”ها و “بهتر است بشود” ها را از هم جدا کنید. “باید”های شما غیر قابل مذاکره هستند پس باید اولین بحث شما در زمان مذاکره با فروشنده همین موارد باشند. مواردی که مربوط به “بهتر است انجام شود” می‌باشد، اصولا می‌توانند وزنه برتری در زمان شرایط برابر باشند.

۳- استفاده از ابزار Built-in:
به جای استفاده از چند نرم افزار مختلف می‌توان از ابزار Built-in موجود در یک نرم افزار استفاده کرد. کمی وقت بگذارید و نرم افزار مورد استفاده خود را بهتر بشناسید و تا جایی که امکان دارد برای طراحی از ترکیب چند نرم افزار استفاده نکنید.

۴- فقط داده های تمیز:
اطمینان داشته باشید که داده‌های مورد استفاده شما تمیز هستند. واضح است که داده‌ها باید تمیز باشند ولی در بسیاری مواقع یادمان می‌رود که داده‌های خراب و اصطلاحا Noisy را جدا کنیم. یادمان باشد داده خراب منجر به تصمیم اشتباه خواهد شد.

۵- شناسایی کلید اندازه گیری:
قبل از شروع به اجرای کار بررسی کنید که چه داده‌ای احتیاج دارید و ساختار یا فرمت آن به چه شکل است. بدانید که چه چیز و با چه قالبی قرار است به کاربر نشان داده شود و روش اندازه گیری هر موجودیت به چه شکل می باشد.

۶- از کم شروع کنید، اهداف کمی انتخاب کنید و بر روی آن ها متمرکز شوید. در نهایت موارد مورد نیاز را به آن اضافه کنید:
در ابتدا بر روی یک یا دو مورد از موارد کسب و کار تمرکز کنید. این عمل باعث افزایش سرعت کار و همچنین دقیق بودن نتیجه نهایی خواهد شد. البته توجه داشته باشید پیش بینی‌های لازم برای آینده سیستم را در ذهن داشته باشید.

۷- بی دلیل درگیر فرآیندی خاص نشوید:
ارزیابی نمایید که کدام ابزار و ویژگی برای سازمان شما سودمند خواهد بود و اطمینان حاصل نمایید که تیم تحت امر شما در همین مسیر تعیین شده حرکت می‌کند. گرچه همه ابزار و نرم افزار های این حوزه دارای ویژگی های خاصی می‌باشند، اما توجه داشته باشید که ممکن است شما اولین نفر نباشید که قرار است در زمینه فعالیت شرکت یا سازمان شما سیستم‌های هوش تجاری طراحی کند. می‌توان با اندکی تحقیق بهترین ابزار برای صنعتی خاص را انتخاب نمود.

۸- در مسیر درست قدم بردارید :
دقت داشته باشید که در مسیر صنعت مورد نظر قرار دارید و از استراتژی مورد نظر پیروی می‌کنید.

۹- کار کاربر نهایی را تا حد ممکن ساده کنید:

توجه داشته باشید که نیازمندی‌های کاربران بسیار متفاوت است و گاها بی‌انتها، در نتیجه سیستم را طوری طراحی نمایید که کاربر امکان فیلتر کردن بسیار زیاد و طراحی گزارش های متفاوت را داشته باشد. درحقیقت فراتر از نیاز کاربر سیستم را طراحی نمایید و توجه داشته باشید که کاربران شما دارای سطح دانش متفاوت از IT هستند.

۱۰- قبل از انتخاب تحقیق کنید:
هوش تجاری همان هوش برتر است اما این یعنی چه؟
با راه اندازی سیستم‌ها هوش تجاری در سازمان‌ها شما قابلیت تحلیل و د‌ر نتیجه تصمیم گیری صحیح را به سازمان می‌دهید. پس توجه داشته باشید که انتخاب صحیح ابزار در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم صحیح در سازمان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید