آشنایی با وب سرور و نحوه ی عملکرد آن


آشنایی با وب سرور و نحوه ی عملکرد آن


برای آن که شما بتوانید به طور مثال وب سایت سکان آکادمی را مشاهده کنید، مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند تا این سایت به درستی در مرورگر کامپیوترتان مشاهده گردد. یک وب سایت یا بهتر بگوییم یک وب اپلیکیشن روی یک سرور -یا مجموعه ای از سرورها- قرار گرفته است اما در میان همه نرم افزارهایی که روی این سرور قرار دارند یک نرم افزار کلیدی وجود دارد که بقیه نرم افزارها معمولا سرویس دهی خودشان را با محوریت آن انجام می دهند و به نوعی دروازه ورود و خروج همه چیز به شمار می آید که این نرم افزار کلیدی Web Server نام دارد.

به خاطر داشته باشید
البته به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات به کل مجموعه ی سخت افزاری سرور میزبانی سایت هم وب سرور گفته می شود. اما در این سری از آموزش ها منظور، خود نرم افزار وب سرور است.

به طور خلاصه می توان گفت وب سرور برنامه ای است که مابین مرورگر کاربر و سایر نرم افزارهای نصب شده روی سرور ارتباط برقرار می سازد تا از طریق این ارتباط بتواند درخواست کاربر را عملی سازد. برای درک بهتر این موضوع، مجدد به مثال سایت سکان آکادمی باز می گردیم.

فرض کنیم که می خواهیم صفحه اول سایت سکان آکادمی را باز کنیم. برای این منظور، آدرس www.sokanacademy.com را وارد مرورگر می کنیم. اکنون پس از زدن دکمه ی اینتر، آدرس صفحه درخواستی ما در قالب درخواستی از جنس HTTP به دست نرم افزاری تحت عنوان وب سرور می رسد (HTTP مخفف واژگان Hypertext Transfer Protocol به معنی “پروتوکل انتقال داده فرامتنی” بوده و وظیفه ی برقراری ارتباط مابین شبکه های کامپیوتری را دارا است.) کاری که نرم افزار وب سرور می بایست انجام دهد این است که دستور ما به منظور ارسال صفحه نخست سکان آکادمی را عملی سازد.

برای این منظور، نرم افزار وب سرور دستور ما را گرفته و آن را برای مفسر PHP ارسال می کند و این مفسر شروع به گشت زنی در پایگاه داده سایت سکان آکادمی -که MySQL نام دارد- می کند. سپس هر آنچه که با درخواست ما ارتباط داشته باشد را گرفته و مجدد تحویل وب سرور می دهد تا وب سرور آن ها را برای مرورگر ما ارسال نماید که در نهایت ما خواهیم توانست صفحه ی اول سکان آکادمی را مشاهده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید