آموزش حلقه while در php

سلام مجدد خدمت شما علاقه مندان به آموزش PHP
من علیرضا حاتمی نیا هستم و با قسمت جدید آموزش PHP در خدمت شما عزیزان هستم. در جلسه قبل با دستور switch در PHP آشنا شدید. در این جلسه با حلقه ها و ساختار حلقه while  در php آشنا خواهید شد.

حلقه ها در php :

در برنامه نویسی به دفعات مجبور خواهید بود تا دستور یا دستورات مشخصی را چندین بار تکرار کنید. و یا شاید مجبور باشید تا برقرار بودن  شرطی یک دستور را تکرار کنید.
مثلا برای چاپ اعداد بین  1 تا 1000 کار بسیار دشواری خواهد بود اگر هزار بار دستور echo را برای هر عدد به کار ببرید.
پس راه حلی که در زبان های برنامه نویسی مانند php برای تکرار یک دستور یا دستورات استفاده می شود استفاده از انواع حلقه ها در برنامه نویسی می باشد.
حلقه ها در php به شرح زیر هستند :
1.    حلقه while
2.    حلقه do…while
3.    حلقه for
4.    حلقه  foreach
در این جلسه با ساختار و نحوه کار با حلقه while  آشنا خواهید شد.

حلقه while در php :

یکی از معانی کلمه while در فارسی "تا وقتیکه" یا "تا زمانیکه" است. علت نام گذاری این دستور دقیقا همین بوده که "تا وقتیکه" شرطی برقرار باشد دستورات تکرار می شوند. مثلا تا وقتیکه متغیر x  برابر عدد 1 است پیام “error” را چاپ کن.
ساختار حلقه while به شکل زیر است.

  while (شرط یا شروط){  دستور  یا  دستورات  }

دستور while این گونه بیان می شود:
تا وقتکیه شرط یا شروط جلوی while درست یا true بود دستور یا دستورات تکرار میشود.
مثال: اعداد 1 تا 100 را به وسیله while چاپ می کنیم:

  <?php  $i=1;  While($i<=100) {  Echo $i . “<br>”;  $i++;  }  ?>

در مثال بالا ابتدا مقدار $i را برابر عدد 1 قرار دادیم. سپس شرط حلقه while را اینگونه برقرار کردیم که تا وقتیکه $i کوچکتر یا مساوی 100 است متغیر $i را چاپ کن و سپس یک واحد به آن اضافه کن. ابتدا مقدار $i  برابر عدد 1 است. شرط while برابر true است. عدد 1 چاپ می شود و سپس یک واحد به مقدار $i اضافه می شود. سپس مجدد شرط بررسی میشود. مقدار $i برابر عدد 2 است و از 100 کوچکتر است. پس شرط برقرار است. عدد 2 چاپ می شود و مجددا یک واحد به $i اضافه میشود و مقدار $i برابر 3 می شود. این روند تا زمانیکه مقدار $i برای 100  می شود ادامه پیدا می کند. در آن زمان شرط بررسی می شود. مقدار $i که الان برابر 100 است با شرط سازگاری دارد پس عدد 100 نیز بررسی می شود و مقدار $i برابر 101 میشود. سپس مجددا شرط بررسی میشود و در اینجا مقدار 101 از 100 بزرگتر است پس مقدار شرط برابر false می شود و دستور حلقه while پایان می پذیرد.
دقت کنید اگر خارج از حلقه while متغیر $i را چاپ کنیم عدد 101 نیز چاپ خواهد شد.
همچنین باز هم دقت کنید اگر دستور $i++ را قرار نمی دادیم حلقه تبدیل به یک حلقه بینهایت می شد و پایانی نداشت.
در جلسه آینده با حلقه های بیشتری آشنا خواهیم شد .

حلقه do … while در php : 

حلقه do… while دقیقا مشابه به حلقه while عمل می کند با این تفاوت که ابتدا دستور یا دستوراتی را ابتدا یک بار اجرا می کند و سپس شرط حلقه بررسی می شود و اگر شرط برقرار بود مجددا دستورات اجرا می شود. از حلقه do…while زمانی استفاده می شود که می خواهیم دستور یا دستورات حلقه حداقل یکبار اجرا شوند. 
ساختار حلقه do…while به شکل زیر است : 
 

  do {      دستور یا دستوراتی که می خوایهم اجرا شود;  } while (شرط حلقه);

 

دیدگاهتان را بنویسید