آیفون های بعدی بدون چیپ های مودم کوالکام عرضه می‌شوند

آیفون های بعدی

آیفون های بعدی بدون چیپ های مودم کوالکام عرضه می‌شوند

عدم تجهیز آیفون های بعدی اپل به چیپ های مودم کوالکام، یکی از نتایج درگیری‌های اخیر این دو شرکت آمریکایی است؛ موضوعی که احتمالا برای هیچ‌کدام مفید نخواهد بود.

به نظر می‌رسد نبرد پتنتی میان کوالکام و اپل که به درخواست منع فروش گوشی های آیفون در چین منتهی شد، نتایج بسیار بدی برای اهالی سن دیگو داشته است. به گفته خبرگزاری وال استریت، اپل، آیپدها و آیفون های بعدی خود را به گونه طراحی می‌کند که به صورت کامل با مودم‌های ساخته‌شده توسط مدیاتک و اینتل سازگار هستند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر کوالکام گفته بود “مودمی که امکان استفاده از آن در آیفون های بعدی وجود دارد، به صورت کامل آزمایش شده و در اختیار اپل قرار گرفته است.”

تا سال گذشته که اینتل نیز به لیست تامین‌کنندگان اضافه شد، همواره اپل از چیپ های مودم کوالکام به صورت اختصاصی در آیفون های خود استفاده می‌کرد. اما سال گذشته سرعت بالای این چیپ‌ها سبب شد تا اپل با ایجاد گلوگاه در دیگر مودم‌های خود، آنها را با سرعتی یکسان در اختیار کاربران قرار دهد.

در حال حاضر، کوالکام 50 درصد سهم بازار چیپ‌های مودم را در دست دارد؛ در حالی که سهم مدیاتک و اینتل به ترتیب 25 و 6 درصد است. سال گذشته، اپل به عنوان یکی از مشتریان اصلی چیپ‌های مودم کوالکام 20 درصد از فروش این شرکت معادل 3.2 میلیارد دلار را شامل می‌شد. ولی امسال و با اضافه شدن اینتل، انتظار می‌رود این میزان به 13 درصد معادل 2.1 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

کوالکام در زمینه توسعه فناوری 5G جلوتر از رقباست و اولین آیفون مبتنی بر این استاندارد تا سال 2019 می‌تواند عرضه شود. همین موضوع را شاید بتوان یکی از دلایل خوش‌بین بودن استیو مولانکوف (Steve Mollenkopf)، مدیر ارشد اجرایی شرکت کوالکام، نسبت به همکاری مجدد این دو کمپانی در نظر گرفت.

اما آیا با پایان یافتن نبردهای پتنتی، شاهد همکاری دوباره اپل و کوالکام خواهیم بود؟

1396-08-11

دیدگاهتان را بنویسید