اولین دوربین بدون لنز دنیا با قابلیت فوکوس در کوتاه‌ترین زمان ممکن

اولین دوربین بدون لنز

اولین دوربین بدون لنز دنیا با قابلیت فوکوس در کوتاه‌ترین زمان ممکن

در حال حاضر تمام دوربین های عکاسی برای ثبت تصاویر از لنزها استفاده می‌کنند. ولی حالا محققان از تولید اولین دوربین بدون لنز دنیا به منظور ثبت عکس‌های مختلف خبر داده‌اند.

این طراحی جدید که توسط محققان موسسه فناوری کالیفرنیا توسعه داده شده، به جای سیستم‌های نوری قدیمی از گیرنده‌های نور مبتنی بر بر سیلیکون مینیاتوری و سیستم‌های محاسباتی به منظور شبیه‌سازی کاری که لنزها به کمک قطعه‌های شیشه انجام می‌دهند، استفاده می‌کند. در نتیجه، حالا یک چیپ فوق باریک و فوق کوچک توسط مهندسان ساخته شده که به گفته آنها، روزی جایگزین دوربین های دیجیتال امروزی شده و ضخامت آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

در واقع محققان یک جایگزین الکترونیکی از لنزهای سنتی را تولید کرده‌اند که تقریبا صاف است. چیپ optical phased array، عملیات فوکوس روی تصاویر را با اضافه کردن یک تاخیر زمانی کنترل شده و کوتاه (به اندازه کوادریلیون ثانیه) به بخش‌های مختلف آن که نور را دریافت می‌کنند، انجام می‌دهد.

اولین دوربین بدون لنز

امواج نور که توسط هر کدام از عناصر روی این آرایه دریافت می‌شوند، یکدیگر را از هر سو به جز یک جهت، خنثی می‌کنند. در این جهت، امواج یکدیگر را تقویت کرده و چشم اندازه متمرکز را ایجاد می‌کنند که می‌توان آن را به صورت الکترونیکی کنترل کرد. در واقع به کمک کنترل زمان، تصاویر با سرعتی فوق‌العاده بالا و با دستکاری نور، در عوض حرکت دادن یک شی مکانیکی تشکیل می‌شوند.

در حال حاضر، محققان نمونه‌ای اولیه از این چیپ را با 64 پیکسل (آرایش 8×8) تولید کرده‌اند. اگرچه تعداد این پیکسل‌ها پایین بوده و نمی‌توان تصاویر با رزولوشن بالا را ثبت کرد، اما هدف محققان از توسعه آن، نمایش عملی بودن تولید دوربین های بدون لنز بوده است. به عقیده سازندگان، درخواست‌ها و کاربرد تکنولوژی های مختلف بی پایان هستند.

با اینکه هنوز زمان زیادی تا فراگیر شدن این تکنولوژی باقی مانده است، دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا از همین حالا آینده‌ای از تلسکوپ ها و گوشی های هوشمند را با لنزهای تقریبا تخت می‌بینند. اما آیا واقعا چنین چیزی ممکن است؟

تکنولوژی اولین دوربین بدون لنز

1396-04-06

دیدگاهتان را بنویسید