ایلان ماسک: ما احتمالا در یک شبیه ساز کامپیوتری زندگی می‌کنیم

شبیه ساز

ایلان ماسک: ما احتمالا در یک شبیه ساز کامپیوتری زندگی می‌کنیم

یکی از مسائلی که همواره نظر دانشمندان را به خود جلب کرده، شبیه سازی و دنیایی است که می‌توان در دنیای دیگری ساخت. همین امر گویا ذهن ایلان ماسک را به خود مشغول کرده است و گویا موسس کمپانی تسلا به این عقیده رسیده که ما در یک دنیای شبیه ساز کامپیوتری زندگی می‌کنیم.

در زمان گذشته فیلسوف چینی به نام ژانگزی (Zhuangzi) زندگی می‌کرد که پس از بیدار شدن از خواب، سوال عجیبی پرسید:

حال من نمی‌دانم که یک انسان بوده‌ام و خواب دیدم که پروانه هستم یا یک پروانه هستم که خواب می‌بینم یک انسانم.

البته چنین شرایطی ممکن است برای هر کسی پیش آید و سوالاتی بپرسد که شاید از دید دیگران منطقی به نظر نرسد؛ اما ابهام بزرگی در زندگی وی پدید آورد. گویا چنین شرایطی برای ایلان ماسک نیز به وجود آمده است؛ زیرا وی فکر می‌کند که یک در یک میلیارد احتمال این امر وجود دارد که ما انسان‌ها در یک دنیای شبیه ساز کامپیوتری زندگی کنیم.

تقریبا این شرایط درست مانند بازی‌های شبیه ساز کامپیوتری است دنیای ما انسان‌ها را در یک بازی قرار داده و هر فرد برای خود سرنوشت جداگانه‌ای دارد. ایلان ماسک در این زمینه گفته:

مهم‌ترین دلیلی که در مورد زندگی در یک شبیه ساز کامپیوتری وجود دارد «پیروی» است. 40 سال پیش ما بازی به نام Pong را داشتیم. این بازی آن زمان بود. حالا بعد از 40 سال بازی‌های شبیه ساز سه بعدی را داریم که میلیون‌ها کاربر را به هم نزدیک می‌کند و هر ساله شاهد بهتر شدن این تکنولوژی هستیم. به‌زودی نیز حقیقت مجازی و واقعیت مجازی فراگیر می‌شود که همه‌ی این‌ها در واقع شبیه ساز کامپیوتری هستند.

وی افزود:

اگر به همین شیوه ادامه یابد در آینده شاهد بازی‌هایی خواهیم بود که شما قدرت تشخیص آن را از واقعیت ندارید. حتی اگر رسیدن به این تکنولوژی نیاز به زمان زیادی داشته باشد باید قبول کرد که یک روزی به آن خواهیم رسید.

حال با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت که گفته‎های ایلان ماسک بیشتر به یک تئوری جذاب برای فیلم‌های علمی و تخیلی هالیوودی مناسب است تا واقعیت کنونی. نظر خود را در مورد این موضوع با ما در میان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید