به عقیده بیل گیتس، باید مالیات ربات ها نیز پرداخت شود!

بیل گیتس به پرداخت مالیات ربات ها اعتقاد دارد

به عقیده بیل گیتس، باید مالیات ربات ها نیز پرداخت شود!

یکی از جنبه‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی در جوامع امروزی آن است که در ازای هر درآمدی که شما به دست می‌آورید، می‌بایست مالیات آن را نیز پرداخت کنید. حال این سوال پیش می‌آید که اگر روزی ربات‌ها جای نیروهای انسانی را بگیرند، آیا آن‌ها نیز باید مالیات بپردازند؟ بیل گیتس فکر می‌کند مالیات ربات ها نیز باید پرداخت شود.

در مصاحبه‌ای که آقای گیتس با سردبیر Quartz داشت، چنین گفت:

در حال حاضر، یک نیروی انسانی که در سال معادل 50 هزار دلار کار انجام می‌دهد، باید مالیات درآمد، مالیات امنیت اجتماعی و همه‌ی دیگر مالیات‌ها را بپردازد. پس اگر یک رباتی جایگزین او شود که تمامی آن کارها را نیز انجام دهد، آن ربات هم باید به شکل مشابه مالیات پرداخت کند.

البته از آنجایی که ربات‌ها خودشان نمی‌توانند مالیات پرداخت کنند، گیتس پیشنهاد می‌دهد که کمپانی‌ها می‌بایست از مبلغی که با استفاده از ربات‌ها به جای انسان‌ها صرفه‌جویی می‌کنند، مالیات ربات ها را پرداخت کنند. به گفته‌ی گیتس:

شما نمی‌توانید ناگهان این مالیات را حذف کنید چراکه این مبلغ، بخشی از هزینه‌ی نیروی انسانی شما در گذشته بوده است.

حال باید دید که آیا دولت‌ها این نوع از مالیات را در قوانین مالی خود در نظر خواهند گرفت یا خیر، اما به طور حتم کمپانی‌ها از این موضوع چندان خوشحال نخواهند بود. هر چه باشد، هدف از به‌کار‌گیری ربات‌ها به جای انسان‌ها آن است که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و کارها با سرعت بیشتری انجام شوند که به سود بیشتر منجر می‌شود. در این صورت اگر قرار باشد که علاوه بر هزینه‌ی اولیه خرید ربات‌ها، به طور مداوم مالیات ربات ها نیز پرداخت شود، شاید دیگر چندان به صرفه نخواهد بود؛ شما چه فکر می‌کنید؟

1395-12-05

دیدگاهتان را بنویسید