تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون


تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون


اگر بخواهیم نگاهی به سیر تاریخی شکل گیری زبان برنامه نویسی Python بیاندازیم شاید باید به سال 1982 بازگردیم، زمانی که Guido Van Rossum خالق زبان برنامه نویسی پایتون فعالیت خود را در مؤسسه ی تحقیقاتی مرکز ریاضیات و علوم کامپیوتری CWI در آمستردام هلند آغاز کرد. آقای روسوم که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، به عنوان برنامه نویس به گروه ABC ملحق می شود که روی طراحی و پیاده سازی یک زبان برنامه نویسی با مشخصه های ظرافت، سادگی و خوانایی کار می کردند. با این حال با گذشت 4 یا 5 سال هیچ موفقیت مشهودی در پروژه ی ABC به دست نمی آید و دفتر این پروژه بسته می شود. از آن پس، آقای روسوم به تیم Amoeba در CWI می پیوندد و کار روی توسعه ی سیستم عامل مبتنی بر کرنل آمیب را آغاز می کند. در سال 1991 زمانی که مدیر پروژه ی آمیب برای نشستن بر کرسی استادی یک دانشگاه گروه را ترک می کند، ون روسوم به تیم مالتی مدیا در CWI می پیوندد.

در واقع هدف از ذکر سابقه ی ون روسوم در CWI این است که می توان گفت پایتون حاصل سال ها تجربه ی کار روسوم در CWI بوده است. به گفته ی روسوم ABC الهام بخش اصلی پروژه ی پایتون بوده است و وی همواره به دنبال تحقیق بخشیدن به رؤیای ساخت یک زبان ساده و صریح بود که اشکالات و شکست های ABC را رفع کرده باشد. نیاز به یک زبان سطح بالاتر از C در پروژه ی آمیب، محرک و انگیزه ی اصلی روسوم برای کار روی پایتون بود، و در نهایت گروه چند رسانه ای کمک به رشد و بارور شدن پایتون نمود. پایتون به عنوان یک ابزار مهم توسعه در هر دو تیم آمیب و مالتی مدیا مورد استفاده قرار گرفت، با این حال هیچ وقت بودجه ی رسمی از طرف CWI برای توسعه ی پایتون اختصاص داده نشد.

داستان نامگذاری:
ون روسوم پیش از هر چیز، تلاش کرد نامی مناسب برای زبان جدیدی که در صدد طراحی آن بود پیدا کند و با توجه به این که این زبان جدید از دل پروژه ی ABC بیرون می آمد، در ابتدا قصد داشت آن را B بنامد، اما متوجه شد زبانی به همین نام وجود دارد. پس از آن که روسوم بسیاری از پیشنهادات اعضای گروه را در مورد نام زبان جدید رد کرد تصمیم گرفت اولین نامی را که به ذهنش رسید انتخاب کند، که به طور اتفاقی به یاد کمدی محبوبش که آن روزها از شبکه ی BBC با نام Monty Python’s Flying Circus پخش می شد افتاد و به این ترتیب نام پایتون را برای پروژه ی جدید خود انتخاب کرد.

نکته
تا مدت ها روسوم اجازه نمی داد که از تصویر پایتون که گونه ای مار است به عنوان نماد این زبان استفاده شود و اولین بار انتشارات O’Reilly که همیشه تصویر یک جانور را روی کتاب های خود قرار می دهد، از تصویر یک مار روی کتاب آموزش برنامه نویسی به زبان پایتون استفاده کرد و بعدها نیز اغلب از تصویر یک مار به عنوان نماد پایتون استفاده شد.

پس از انتخاب نام، کار روی پروژه از اواخر دسامبر 1989 آغاز شد و در ماه های اول سال 1990 نسخه ی ابتدایی ایجاد شد که در مرکز CWI مورد استفاده قرار گرفت. در بیستم فوریه ی 1991 نخستین توزیع عمومی پایتون با نام 0.9.0 به صورت متن باز منتشر شد. انتشار این نسخه بر خلاف زبان ABC با اقبال عمومی مواجه شد و روسوم از همان ابتدا بازخورهای مثبتی را از کاربران دریافت کرد. به این ترتیب راه برای توسعه ی یک زبان قدرتمند و در حین حال ساده در دنیای برنامه نویسی باز شد و پس از آن نسخه های متعدد با قابلیت های توسعه یافته از این زبان منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید