تخصیص ارز نیمایی باعث افزایش قیمت خودرو شد

افزایش قیمت خودرو

تخصیص ارز نیمایی باعث افزایش قیمت خودرو شد

ارز نیمایی به عنوان راه حلی برای کنترل بازار خودرو و تامین مواد اولیه برای خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته شد، اما این اقدام، بیش از پیش باعث افزایش قیمت خودرو در بازار ایران شده است.

بانک مرکزی به منظور مدیریت بازار ارز، کالاهایی که مشمول تخصیص ارز نیمایی می‌شوند را به چهار گروه تقسیم کرده است که قطعات خودرو در گروه چهارم قرار می‌گیرند و برای واردات کالا مشمول به دریافت ارز می‌شوند. بر اساس اطلاعیه‌‌ای که توسط دولت منتشر شده، تاکید می‌‌شود تنها کالا‌هایی که مراحل تخصیص ارز و حواله آن‌ها طی شده باشد می‌توانند به ترخیص کالا اقدام کنند، اما اگر مراحل حواله را انجام نداده باشند، کالای مورد نظر حذف خواهد شد؛ چرا که ابتدا باید وزارت صنعت آن را تایید کند و پس از دریافت مجوز و تخصیص ارز نیمایی، قادر به واردات کالا خواهند بود.

افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو با ارز نیمایی

مشکل از آنجایی شروع شد که واردکنندگان قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه خودرو جهت دریافت ارز به سیستم بانکی مراجعه کرده، اما موفق به دریافت ارز نشدند و پس از آن، سیستم‌های بانکی این واردکنندگان را به صرافی‌ها ارجاع دادند. از طرفی خود صرافی‌ها نیز برای دریافت ارز صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی با مشکلات زیادی مواجه‌اند و با زحمت فراوان، نیاز متقاضیان ارز را تامین می‌کنند. برخی بر این باورند که اگر قطعه سازان و خودروسازان، مواد اولیه و قطعات را از طریق ارز نیمایی تامین کنند، چنین اقدامی تاثیر منفی بر روی بهای تمام شده محصولات می‌گذارد و در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود.

در حال حاضر خودروسازان داخلی نسبت به افزایش بهای تمام شده محصولات خود معترض بوده و از وزارت صنعت، تخصیص ارزی را خواستارند که قیمت مناسبی داشته باشد، اما تاکنون تصمیم خوبی گرفته نشده است. با بررسی محصولات کرمان موتور که از ارز نیمایی برای تولید خودرو استفاده کرده است، متوجه می‌شویم که خودرو جک S5 قبل از این با قیمت 123 میلیون تومان تولید می‌شد، اما در حال حاضر قیمت تولیدی آن بالغ بر 235 میلیون تومان است و خودرو X60 با 165 میلیون تومان و خودرو S3 نیز با قیمت حدود 175 میلیون تومان تولید می‌شوند.

1397-08-14

دیدگاهتان را بنویسید