تفاوت روزنامه نگاری در ایران و آمریکا

خبرآنلاین: خبرنگار روزنامه لس‌انجلس تایمز اعلام کرد به زودی شاهد تغییر و تحول بسیاری در عرصه رسانه در دنیا خواهیم بود.

خبرنگار روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز روز شنبه پانزدهم آبان ماه در بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و در نشستی با موضوع «نقش مخاطب در روزنامه های کاغذی رو به افول و روشهای رسانه های خارجی در حفظ مخاطبین» سخنرانی کرد.

او به نقش شبکه های اجتماعی در جذب مخاطبان و اینکه چگونه این انقلاب رسانه ای باعث شده روزنامه ها و نشریات کاغذی مهم مثل نیوزویک آمریکا دیگر نسخه کاغذی نداشته باشند پرداخت و عنوان کرد: رسانه ها شکل دیگری از کار خود را تجربه می کنند و این شیوه در 10 سال گذشته قابل تصور نبود و فضای فعلی حاکم بر رسانه ها و موقعیتی که رسانه ها در مواجهه با مخاطبان دریافت می کنند به نحوی است که 10 سال آینده روزنامه ها و رسانه ها را متحول خواهد کرد.

مستقیم تصریح کرد: روزنامه‌های غربی دارای قدمت، استقرار و تراکم تجربه هستند و اینگونه نیست که پس از مدتی از بین برود و رسانه‌ دیگری جایگزین آن شود اما متأسفانه در کشور ما چنین نیست و همچنان روش های سابق هم اعمال می شود در حالیکه احتمال دارد اگر من تا یک دهه دیگر زنده باشم تنها روزنامه نگار رسانه کاغذی باشم و هر چه پیش می رویم افرادی در سطح من کنار گذاشته می شوند.

او ادامه داد: رسانه‌ای که دارای قدمت است می‌تواند اخبار و مطالب خود را در نقاط بیشتری از جهان منتشر کند؛ به عنوان مثال امروزه یک شماره از روزنامه کشورهای غربی که دارای قدمت هستند، در 24 نقطه جهان چاپ می‌شوند؛ در حالی که رسانه‌های کشور ما به گونه‌ای از یکدیگر تقلید می‌کنند و این روش کارآمد نیست چرا که قدمت و انباشت تجربه‌ای پشت آن نیست.

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز خاطرنشان کرد: در تاریخ بشر سابقه نداشته که بتوان از طریقی اخبار آینده را پیشگویی کرد اما امروزه به لطف شبکه های اجتماعی این کار در حال انجام است؛ وظیفه رسانه اعلان وضعیت حاضر است اما امروزه کار شبکه‌های اجتماعی اعلان و تحلیل وقایع آینده است. این موضوع در هیچ زمانی از تاریخ سابقه نداشته است.

مستقیم متذکر شد: تغییر و تحول دیگری که شبکه‌های اجتماعی امروزه در فضای رسانه ایجاد کرده‌اند ایجاد امکان بارگذاری نظرات و پیشنهادات به صورت آنلاین و سریع در قسمت پایین اخبار منتشر شده است؛ در گذشته نظرات و پیشنهادات افراد در روزنامه‌ها به صورت تلفنی انجام می‌شد اما امروزه این روش دیگر کارآمد نیست.

او همچنین یادآور شد: به زودی شاهد تغییر و تحول بسیاری در عرصه رسانه در دنیا خواهیم بود و این تغییر و تحول به دلیل وجود عاملی به نام شبکه‌های اجتماعی است؛ در شبکه‌های اجتماعی هر شخص یک رسانه محسوب می‌شود.

خبرنگار ایرانی روزنامه لس آنجلس تایمز تغییر و تحولات در روزنامه متبوع خود را از سال 2008 با تعدیل نیرو همراه دانست و گفت: از آن سال در دفتر تهران یک نفر و در دفتر نیویورک از 30 نفر به 3 نفر رسیدیم و این تأثیری است که در تحولات رسانه های جدید و نیاز مخاطب گرفتیم با این اوصاف باید در نظر گرفت که در گذشته فضای مجازی قدرتی نداشت در حالیکه امروز محتوا و نوع اخبار با قدرت و فشار فضای مجازی بر رسانه ها تحمیل می شود اما در گذشته رسانه ها تحت فشار نبوده و اخباری را به عنوان شایعه و موارد تکذیب شده منتشر نمی کردند.

مستقیم افزود: در چند ماه اخیر چند خبر جنچالی تحت فشار فضای مجازی و رسانه های مردمی در رسانه های رسمی منتشر و به آنها تحمیل شد.

او در حالیکه به نوع مخابره صحبت های خود در رسانه ها اشاره می کرد، گفت: هم اکنون از طریق توئیت، تلگرام و اینستاگرام صحیت های من و دیگر نشست ها را منعکس می کنید در حالیکه در رسانه کاغذی این قابلیت ها و در تعامل بودن با مخاطب ممکن نیست.

در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار و تبادل نظر در حوزه رسانه های بر خط و فضای مجازی صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید