تلاش مجدد دادستان‌های کره‌ای برای دستگیری نایب رییس سامسونگ

دستگیری نایب رییس سامسونگ

تلاش مجدد دادستان‌های کره‌ای برای دستگیری نایب رییس سامسونگ

به دنبال بازجویی 15 ساعته روز دوشنبه از لی جائه-یونگ (Lee Jae-yong)، دفتر دادستان ویژه کره جنوبی مجددا تلاش‌ها برای دریافت حکم دستگیری نایب رییس سامسونگ را از سر گرفته و جائه-یونگ را یکی از متهمان اصلی در پرونده رشوه‌خواری اخیر کره جنوبی اعلام کرده است.

شاید در اطلاع نباشید، اما حدود یک ماه پیش بود که بعد از کشمکش‌های فراوان میان اعضای سیاسی و مقامات حقوقی، حکم بازداشت جائه-یونگ توسط دادگاه مرکزی سئول رد شد. اما دادستان‌های کره جنوبی این موضوع را قبول نکرده و به جمع‌آوری مدارک بیشتر برای دستگیری او ادامه دادند.

در مورد ارتباط جائه-یونگ با این رسوایی مالی بزرگ که سال گذشته کشف شد، به‌نظر نایب رییس سامسونگ در جایگاهی که به عنوان مدیر بالفعل این شرکت فعالیت دارد، در پرداخت‌های انجام‌شده به چند ارگان مرتبط با دوست رییس جمهور یعنی چوی سون-سیل (Choi Soon-sil) دخالت داشته است. همچنین به‌گفته دادستان‌ها، رشوه‌های جائه-یونگ با ادغام دو شرکت وابسته سامسونگ، “S&T Corp” و “Cheil Industries Inc” در سال 2015 مستقیما مرتبط بوده است.

بعد از افشا شدن این رسوایی مالی و به‌دنبال ناراحتی مردم و تظاهرات بسیار، رییس جمهور کره جنوبی، پارک گئون-هه (Park Geun-hye) از قدرت خلع شد و حالا در انتظار رای نهایی دادگاه است.

دادگاه سئول، روز پنجشنبه در مورد دستگیری نایب رییس سامسونگ تصمیم خواهد گرفت

اگرچه برنامه‌ها و فعالیت‌های عادی سامسونگ با دستگیری جائه-یونگ مختل نمی‌شود، اما جای خالی او به عنوان مدیر این شرکت بزرگ در طول زمان باعث بروز مشکلات متعدد خواهد شد؛ موردی که می‌توان آن را یکی از دلایل اصلی دادگاه ویژه سئول برای مخالفت با درخواست دادستان‌های کره‌ای در نظر گرفت.

قرار است روز پنجشنبه، دادگاه مرکزی سئول طی جلسه‌ای در رابطه با دستگیری نایب رییس سامسونگ تصمیم بگیرد.

1395-11-27

دیدگاهتان را بنویسید