حمایت از شبکه‌ های اجتماعی داخلی به جای فیلترینگ

شبکه‌های اجتماعی داخلی

حمایت از شبکه‌ های اجتماعی داخلی به جای فیلترینگ

دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی بیان کرد بحث فیلترینگ دیگر جوابگو نیست و فقط به مشکلات کاربران اضافه می‌کند. اساساً فیلتر کردن شبکه‌ های خارجی به دلیل گسترده بودنشان ممکن نیست و تنها باید کاربران را به استفاده از شبکه‌ های بومی تشویق کرد.

فیروزآبادی از پیشنهاد حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط شورای عالی فضای مجازی خبر داد و اعلام کرد که سندی برای این موضوع تهیه و تدوین شده اما هنوز به مراحل نهایی و اجرایی نرسیده است. به گفته فیروزآبادی، طبق این سند قرار است متناسب با بزرگی شبکه از آن حمایت لازم صورت گیرد. این حمایت‌ها می‌تواند به صورت تبلیغات کم هزینه، اتصال شبکه اجتماعی به شبکه مخابراتی و ارائه خدمات دولت الکترونیک باشد.

وی در مورد مبحث فیلترینگ افزود:

هر روز ده ها شبکه اجتماعی جدید در دنیا به وجود می آید. برای مثال تلگرام شبکه ای گمنام بود که به ایران آمد و به یکباره تعداد کاربران آن به 50 تا 60 میلیون نفر رسید. فیلتر کردن شبکه های اجتماعی خارجی دیگر تاثیر گذار نیست. هم اکنون بیش از ده هزار کاربر ایرانی در 200 شبکه اجتماعی عضو هستند و علاوه بر آن هزاران شبکه اجتماعی دیگر هم در سراسر جهان به فعالیت مشغول هستند.

راه اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی محدودیتی ندارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود گفت:

جهت رونق شبکه‌های اجتماعی داخلی پلتفرم اپن سورسی را ارائه داده‌ایم و هر کاربری می‌تواند یک شبکه اجتماعی را طراحی و توسعه دهد. ما هم باید مردم را به استفاده از شبکه‌ های اجتماعی داخلی تشویق کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کاربران ایرانی شبکه‌ های اجتماعی داخلی را به انواع خارجی آن ترجیح می‌دهند یا خیر.

1395-06-24

دیدگاهتان را بنویسید