سرقت 31 میلیون دلاری هکرها از بانک مرکزی روسیه!

سرقت 31 میلیون دلاری هکرها

سرقت 31 میلیون دلاری هکرها از بانک مرکزی روسیه!

سرقت 31 میلیون دلاری هکرها از بانک مرکزی روسیه مقامات این کشور را نگران کرده است. این بانک اعلام نموده که رخنه هکرها به سیستم آن، منجر به سرقت دو میلیارد روبل معادل 31 میلیون دلار شده است.

به نظر می رسد مبلغ یاد شده که در جریان این حمله سایبری به سرقت رفته است، با مبلغ مورد انتظار هکرها فاصله دارد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که هکرها در این سرقت درصدد به تاراج بردن 5 میلیارد روبل بوده‌اند که معادل 78 میلیون دلار است.

سرقت 31 میلیون دلاری هکرها چگونه انجام شد؟

هر‌‌چند بانک مرکزی روسیه در خصوص راهبرد و شیوه اقدام هکرها در این سرقت بزرگ اطلاعات چندانی منتشر نکرده است، اما به نظر می رسد این هک با استفاده از اعتبارات مشتریان جعلی صورت گرفته باشد. همچنین این بانک در خصوص روز دقیق سرقت مطمئن است، اما ساعت دقیق آن را نمی‌تواند برآورد کند. روسیه اعلام کرده است که متعاقب این حمله سایبری، در‌صدد تقویت ساز و کارهای دفاعی خود به منظور تامین امنیت سایبری است.

البته این نخستین بار نیست که یک موسسه مالی بزرگ، قربانی حملات سایبری هکرهای توانمند می‌شود؛ از سال 2015 شاهد بوده‌ایم که موسسات مالی بزرگ کشورهایی نظیر اکوادور،  فیلیپین، بنگلادش و ویتنام نیز شاهد رخنه در سیستم‌های امنیت سایبری خود بوده‌اند.

گویا فرایند حمله سایبری به موسسات مالی بیش از گذشته رایج شده است و هکرها نیز رفتارهای جسورانه‌تری از خود نشان می‌دهند. با این وجود به نظر نمی‌رسد که سیستم‌های امنیتی در مقابل این موج جدید، واکنش و اقدام در‌خوری نشان داده باشند.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) اخیرا هشدار داده است که به خاطر تعاملات بانکی فرامرزی، اقتصادهای بازار محور درحال ظهور بشدت هدف تهدیدات سایبری خواهند بود. مقامات روسی تاکید دارند که نمی‌بایست این حمله سایبری را دست کم بگیرند و باید خود را برای رویارویی با موقعیت‌های مشابه آماده کنند.

بانک مرکزی پس از این حمله پیشنهاداتی را به دیگر بانک‌های روسی به منظور مقابله با حمله‌های مشابه ارائه نموده است. همچنین نشست‌های این بانک با وزرا و دیگر سازمان‌ها آغاز شده تا در خصوص ایمنی آنها اطمینان حاصل شود.

1395-09-14

دیدگاهتان را بنویسید