سفارش 12 قطار کمپرسور از شرکت زیمنس برای پالایشگاه های گاز طبیعی ایران

قطار کمپرسور

سفارش 12 قطار کمپرسور از شرکت زیمنس برای پالایشگاه های گاز طبیعی ایران

12 قطار کمپرسور جهت استفاده در دو پالایشگاه گاز طبیعی ایران توسط شرکت زیمنس (Siemens) تامین می‌شود. زیمنس این سفارش را برای شرکت پالایش پارسیان سپهر پذیرفته و پیمان‌کار EPC پروژه نیز شرکت مهندسی همپا است. همچنین حجم سفارش نزدیک به 100 میلیون یورو برآورد شده و طبق برنامه، قرار است این پروژه در زمستان سال 1397 (اواخر سال 2018 میلادی) به بهره‌برداری برسد.

این 12 قطار کمپرسور شامل یک کمپرسور عمودی زیمنس از نوع STC-SV است و در دو پالایشگاه گاز طبیعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 10 عدد از 12 قطار متعلق به پالایشگاه بازیابی هیدروکربن +C2 مهر واقع در استان فارس است. در این پالایشگاه، چهار کمپرسور STC-SV با کمک توربین گازی SGT-700 زیمنس فعالیت می‏‌کنند، که به واسطه کارایی بالا و مطمئن این توربین‌ها هزینه عملیاتی مشتری را تا میزان قابل ‌توجهی کاهش می‏‌دهند. کمپرسور چهار قطار دیگر پالایشگاه مهر از طریق توربین گازی SGT-100 زیمنس فعال خواهند شد و دو قطار نیز به کمپرسورهایی که با موتور الکتریکی فعالیت می‏‌کنند، مجهز هستند.

قطار کمپرسور

توربین گازی SGT-700

دکتر محسن نایب ‌زاده، مدیرعامل شرکت زیمنس در ایران، در این‏‌باره گفت:

زیمنس مفتخر به اعلام این نقطه عطف مهم برای حمایت از صنعت نفت ‌و گاز ایران است که با تکیه بر برترین فناوری در نوع خود و تخصص قابل اطمینان زیمنس انجام می‌شود. زیمنس از سال 1868 میلادی در ایران حاضر بوده و آن‌چه امروز اعلام شد، نمونه دیگری از تعهد ما به پشتیبانی از توسعه صنایع کشور، در جهت رسیدن به آینده‌ای پایدار است.

دو قطار کمپرسور با توربین بخار SST-600 زیمنس در پالایشگاه عسلویه فعالیت خواهد کرد

کارخانه مهر، گاز طبیعی را به هیدروکربن‌های +C2 فرآوری خواهد کرد. بخشی از این هیدروکربن‌ها از طریق خطوط لوله جهت استفاده در بازار گاز داخلی ایران منتقل می‌شود. هیدروکربن‌های زنجیره‌ بلند نیز در خط لوله‌ای به ساحل ایران در فاصله 60 کیلومتری منتقل خواهند شد و در پالایشگاه عسلویه استان بوشهر، دوباره شکافته می‌شوند. در این بخش، زیمنس دو قطار کمپرسور فراهم می‌کند که هر کدام با کمک یک توربین بخار SST-600 زیمنس فعالیت می‌کند. پالایشگاه واقع در عسلویه خوراک مهم و لازم برای صنعت پتروشیمی، از جمله اتان، پروپان و بوتان را تولید خواهد کرد.

حمید الیاس، مدیرعامل شرکت مهندسی همپا نیز در این خصوص اظهار کرد:

همکاری با زیمنس فرصت مطمئنی برای استفاده از تکنولوژی اثبات شده و کارآمد این شرکت برای پروژه‏‌های ماست. زیمنس شریکی است که تمام توانایی‌های لازم برای تامین دامنه وسیعی از فعالیت‏‌ها، مانند 12 قطار کمپرسور برای پروژه بازیابی و فراوری C2 را دارد.

ایران در حال برنامه‌ریزی برای گسترش قابل‌ توجه صادرات انرژی است و در حال حاضر 11 درصد از ذخایر نفت و 18 درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.

1395-11-07

دیدگاهتان را بنویسید