شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد مشخص شد

شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد

شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد مشخص شد

شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مشخص شد. خودروهایی که از طریق مناطق آزاد مانند انزلی، اروند، ارس، ماکو و چابهار وارد کشور می‌شوند، شعاع حرکتی محدودی دارند و تنها در صورت داشتن مجوز یا پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی می‌توانند از محدوده تردد خود خارج شوند.

اگر خودروهای وارد شده از طریق مناطق آزاد، حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت نکنند یا شرایط لازم برای ترخیص را نداشته باشند، آن‌گاه تنها در محدوده مشخصی می‌توانند تردد کنند. به گفته‌ی مسئولان گمرک، خودروهای پلاک منطقه آزاد نمی‌توانند بیشتر از شعاع مشخصی که در آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی مشخص شده پیش بروند و در صورت خروج از این محدوده، متخلف شناخته می‌شوند.

شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزادشعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد در مناطق آزاد مختلف کشور

طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران و بر اساس ماده 16 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، شعاع حرکتی خودروهای پلاک منطقه آزاد در مناطق مختلف با هم تفاوت دارند. طبق تبصره ماده 16 این آئین‌نامه، محدوده تردد این خودروها در مناطق آزاد کشور به شرح زیر است:

1. منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 کیلومتری

2. منطقه آزاد ماکو تا شعاع 30 کیلومتری

3. منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (تقریبا 120 کیلومتر)

4. منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (تقریبا 130 کیلومتر)

5. منطقه آزاد چابهار تا شعاع 30 کیلومتری

همچنین گمرک در پایان تاکید کرد که خروج خودروهای مذکور از شعاع تعیین‌شده به منزله ورود غیرقانونی کالای گمرک نشده به قلمرو گمرکی محسوب می‌شود و مشمول بند الف ماده 113 قانون گمرکی کشور خواهد شد.

1395-12-12

دیدگاهتان را بنویسید