علیه تحریم؛ یک‌سوم استخراج بیت‌کوین دنیا در ایران؟

روزنامه همشهری: یک نشریه فرانسوی گزارش داده که برای مقابله با تحریم‌ها، احتمالا به‌زودی یک سوم استخراج بیت‌کوین جهان در ایران صورت می‌گیرد.

خیز ایران برای تبدیل‌شدن به قطب ماینینگ

تحریم‌های یکجانبه آمریکا، دردسرهای انتقال پول با سوئیفت و مشکلات فروش نفت باعث شده تا در ایران توجه ویژه‌ای به استخراج رمزارزها یا به‌اصطلاح ماینینگ شود. این مسئله‌ای است که از چشم رسانه‌های خارجی هم پنهان نبوده است. نشریه فرانسوی کوین‌تریبیون اخیرا در گزارشی با توجه به تحولات صورت گرفته در این رابطه اعلام کرده به‌احتمال زیاد ایران به‌زودی تبدیل به یکی از قطب‌های مهم ماینینگ جهان می‌شود. در این گزارش تخمین زده شده با توجه به تولید بالای انرژی برق در کشور احتمالا به‌زودی یک سوم ماینینگ بیت‌کوین جهان در ایران صورت خواهد گرفت.

خیز ایران برای تبدیل‌شدن به قطب ماینینگ

در گزارش کوین‌تریبیون به صحبت‌های اخیر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران شده است که اعلام کرده بود برق حاصل از تولید توربین‌های انبساطی نیروگاه‌های رامین اهواز، نکا و شهیدمنتظری برای استخراج رمزارزها به فروش می‌رسد. بر این اساس تخمین زده شده است که در خیزی جدید به‌زودی ۶ هزار مگاوات برق این نیروگاه‌ها به‌صورت اختصاصی برای استخراج بیت‌کوین اختصاص می‌یابد. این میزان برق برای نصب و راه‌اندازی ۴. ۶ میلیون دستگاه ماینینگ S9Antminer یا به‌عبارتی ۶۰ میلیون THash(تریلیون هش بر ثانیه) کافی است. هم‌اکنون نرخ ماینینگ بیت‌کوین در جهان ۱۴۰ میلیون THash محاسبه می‌شود.

پیش از این تخمین زده شده بود که اگر ایران بتواند موانع لازم در بخش‌های مختلف ازجمله کمبود قوانین را برطرف کند ماینینگ بیت‌کوین می‌تواند سالانه درآمدی ۸. ۵ میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد که رقمی قابل توجه به‌حساب می‌آید.

در شیوه سنتی، ارزش پول را پشتوانه‌هایی مثل طلا تعیین می‌کرد. حالا در دنیای مجازی افراد با کندوکاو(ماینینگ) در معدن(ماین‌) پول مجازی را استخراج می‌کنند. پیدا کردن طلا در گذشته با رفتن به معادن امکان‌پذیر بود و امروز با حل معادله‌های ریاضی پیچیده به کاربر (جوینده پول مجازی)‌مقدار مشخصی بیت‌کوین داده می‌شود.


تمرکز روی بیت‌کوین

بیش از هزار نوع رمزارز در جهان اکنون وجود دارد اما همچنان بیت‌کوین مشهورترین و پراستفاده‌ترین رمزارز یا پول دیجیتال جهان است. رمزارزها که ذاتا بر بستر بلاک‌چین شکل می‌گیرند نقل و انتقال‌شان قابل رصد نیست و خرید و فروش آن مانند ارزهای سنتی در دنیا فراگیر است. هم‌اکنون هر بیت‌کوین با قیمت حدود ۱۰هزار و ۹۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

خیز ایران برای تبدیل‌شدن به قطب ماینینگ

در برخی سوله‌های ماینینگ چین هر سوله به‌صورت میانگین ۵ بیت‌کوین در روز استخراج می‌کند که نشان می‌‌دهد ماینینگ بیت‌کوین به‌صورت صنعتی هنوز سودآوری خوبی دارد. ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده که ماینینگ قاچاق را به مسیر قانونی هدایت کند. ایران با توجه به قیمت پایین برق و البته نیازی که به شبکه بیت‌کوین (یک شبکه مالی خارج از سوییفت و بدون نظارت آمریکا)‌ دارد، می‌تواند مقصد بسیاری از این سرمایه‌گذاران باشد.

سهیل نیکزاد، فعال حوزه بیت‌کوین دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «خریدن بیت‌کوین با دلار هرچند امکان‌پذیر است اما راه اقتصادی‌تر، استفاده از ماینرهاست. این ماینرها می‌توانند با استفاده از برق ما، بیت‌کوین تولید کنند. بخشی از این بیت‌کوین سهم ما خواهد بود که می‌تواند برای تعامل مالی با کشورهای دیگر استفاده شود. به جز این، مالیاتی را نیز می‌توانیم از تولیدکننده دریافت کنیم.»

به تازگی هم در مجلس طرحی از سوی نمایندگان ارائه شده که در آن از ارزهای دیجیتال به‌عنوان محصولی استراتژیک یادشده است که «تحریم ناپذیر» است و می‌توان از استخراج آنها برای کاهش وابستگی به صادرات نفت و کاهش تأثیرات تحریم‌های «ظالمانه» استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید