قرص تصفیه آب 99/999 درصد از باکتری‌های در آب را از بین می‌برد

دستگاه قرص تصفیه آب

قرص تصفیه باکتریایی آب 99/999 درصد از باکتری‌های موجود در آن را از بین می‌برد

به تازگی محققان دانشگاه استفورد آمریکا موفق به ساخت وسیله‌ای به نام قرص تصفیه آب به اندازه‌ی 2 سانتیمتر شدند که توسط نور خورشید فعال شده و 99/999 درصد باکتری‌های آب را از بین می‌برد. با گجت نیوز همراه باشید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای از بین بردن باکتری‌های آب آلوده، قرار دادن آب در داخل یک بطری شفاف و گذاشتن آن را در معرض نور خورشید است. بدین ترتیب پرتوهای فرانبفش خورشید این باکتری‌ها را را در عرض 6-48 ساعت از بین خواهد برد و شاهد آب آشامیدنی خواهیم بود. این روش همانطور که اشاره شد بسیار زمان‌بر است.

این وسیله که به قرص تصفیه آب معروف است، شکل مستطیلی داشته و شبیه تمبر و یک تکه شیشه مشکی است. قطعه‌های نانو مولیبدن دی‌سولفید، ماده تشکیل دهنده‌ی شیشه این دستگاه هستند. این قطعه‌ها از یک طرف کنار هم قرار گرفته‌اند، طوری که لبه‌های آنها به سمت بالا است. هر یک از این لبه‌ها هم به نوبه‌ی خود با مس پوشیده شده‌اند. وقتی طیف‌های نور خورشید به این دستگاه می‌تابند مولیبدن دی‌ سولفید و مس به عنوان فوتوکاتالیز عمل کرده و منجر به تشکیل هیدروژن پراکسید و دیگر مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده درون آب می‌شوند. این مواد تمام باکتری‌ها را نابود کرده و آب خالص را به ما تحویل خواهد داد.

قرص تصفیه آب

این دستگاه تنها قادر به نابودی آلودگی باکتریایی است و از پس آلودگی‌های شیمیایی بر نمی‌آید. این دستگاه تاکنون فقط روی سه نوع باکتری آزمایش شده است، و نباید انتظار بیشتری از این وسیله داشته باشیم.

1395-05-27

دیدگاهتان را بنویسید