لیسک (Lisk) چیست؟ پلت‌فرمی متفاوت با آینده‌ای روشن

لیسک یک پلتفرم بلاکچین عمومی است که روی برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کند. این پلتفرم در اوایل سال ۲۰۱۶ توسط Max Kordek و Oliver Beddows به عنوان یکی از شاخه‌های تکنولوژی دنیای رمزنگاری وارد بازار شد.

تاریخچه

لیسک فعالیت خود را به عنوان شاخه ای از علم رمزنگاری با ICO شروع کرد. ICO  لیسک باعث شد حجم بازار آن تا BTC ۱۴۰۰۰ بالا برود و در آن زمان دومین ارز رمزنگاری‌شده در بازار شود (البته یک ماه بعد ارزهای Waves و DAO به آن رسیدند.) در ۲۴ ماه می سال ۲۰۱۶، شبکه اصلی لیسک به راه افتاد و برای مبادلات تجاری بزرگ در دسترس قرار گرفت. در زمان خیلی کمی، با شروع این پروژه، لیسک به رتبه دوم ارزهای دیجیتال بعد از بیتکوین رسید.

برنامه های کاربردی

لیسک مسیری را پیش رو گرفت تا بتواند موفق ترین مدل ارز رمزنگاری‌شده در نوع خود باشد. ایده اصلی لیسک این است که هر برنامه بلاکچین زنجیره ای جدا از زنجیره اصلی داشته باشد. مزایای این امر این است که مسایل مقیاس پذیری را که بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین و اتریوم با آن مواجه هستند، حل می‌کند. در همین حال امکان سفارش بیشتر را برای زنجیره‌های جانبی که ممکن نیست در پلتفرم های دیگری انجام شود، فراهم می‌کنند. با این کار احتمال اینکه زنجیره‌های جانبی بیشتری ایجاد شوند بسیار بالا است و می‌توان یک پروژه را از صفر کد گذاری کرد و الگوریتم امنیتی آن از آنچه که ممکن است زنجیره اصلی برای آن تامین کند، بالاتر برد.

زبان برنامه نویسی لیسک NodeJS/JavaScript و CSS۳/HTML۵/JavaScript می‌باشد.

لیسک از شیوه ی طراحی Delegated-Proof-of-Stake که به طور مخفف به آن طراحی DPoS می‌گویند استفاده می‌کند که اولین بار توسط تیم BitShares ابداع شد. تفاوت این طراحی با Proof of stake این است که فقط ۱۰۱ کاربران اول که توسط رای گیری انتخاب می‌شوند، در شبکه فعال هستند و آن را ایمن می‌کنند. عملکرد DPoS شامل یک سری مراحل است که هر مرحله شامل ۱۰۱ زنجیره جداگانه است. در هر مرحله، هر کدام از ۱۰۱ زنجیره به صورت رندوم یک زنجیره دیگر را برای ادامه کار انتخاب می‌کنند. یک سیکل کامل که همه مراحل را طی می‌کند، ۱۷ دقیقه زمان می‌برد. اگر زنجیره ای هم نتواند انتخاب خود را انجام دهد، به صورت اتوماتیک زنجیره‌ی بعد از آن اینکار را انجام می‌دهد.

تفاوت های لیسک با اتریوم

هر دوی این ارزها یک پلتفرم کلی دارند، اجرای برنامه های غیرمتمرکز. اما از تفاوت های این دو می‌توان گفتک

  • زبان برنامه نویسی برای لیسک Javascript و برای اتریوم Solidity می‌باشد.
  • لیسک داده‌ها را در یک زنجیره جانبی و اتریوم داده‌ها در همان زنجیره اصلی ذخیره می‌کند.
  • لیسک از طراحی DPoS و اتریوم از طراحی PoW استفاده می‌کند.
  • برنامه های اتریوم روی یک ماشین مجازی (EVM) اجرا می‌شود اما لیسک مجهز به این ماشین مجازی نیست اما در حال ارتقا دادن این بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید