محل ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان از هوایی به هند تغییر کرد

بزرگترین تلسکوپ جهان

محل ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان از هوایی به هند تغییر کرد

بزرگترین تلسکوپ جهان یا TMT (مخفف Thirty Meter Telescope) پس از 10 سال تاخیر از سال گذشته قرار شد در کنار آتش‌فشان خاموش مونا کیای هاوایی احداث گردد.اما حالا یکبار دیگر این پروژه به تاخیر خورده و محل ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان از هوایی به هند تغییر کرده است.

این تصمیم پس از تظاهرات در هاوایی آمریکا علیه پروژه پیشنهادی نصب تلسکوپ سی‌متری (TMT) در این منطقه گرفته شده و قرار شده شهر لاداخ در منطقه کشمیر هند به عنوان مکان جایگزین برای نصب بزرگترین تلسکوپ جهان انتخاب گردد.

ساخت این تلسکوپ در پی اعتراض اهالی هاوایی که نصب آن را بر روی قله موناکی بی احترامی به قله‌ معنوی و فرهنگی‌شان می‌دانستند، به حالت تعلیق در آمد.

سرزمین هند ، میزبان بزرگترین تلسکوپ جهان

همانطور که اشاره شد، قرار بود ساخت و ساز این تلسکوپ در سال 2015 در هاوایی آغاز شود اما در حال حاضر با توجه به تصمیم اخیر دیوان عالی هاوایی، مجوز ساخت و ساز در این مکان متوقف شده است.با این حال، با توجه به اهمیت این پروژه، از نظر مالی و ارزش علمی ، شرکای این پروژه به دنبال محل‌های مناسبی برای نصب این تلسکوپ بزرگ بودند.

با اینکه کار ساخت این پروژه در حدود 18تا 24 ماه به تعویق افتاد، با این حال، کار بر روی تلسکوپ و رصدخانه همچنان ادامه داشت.

هند در پروژه تی ام تی 10 درصد سهم دارد و دیگر شرکای این پروژه چین، ژاپن، کانادا و آمریکا هستند. در کشور هند، این پروژه توسط وزارت علوم و فناوری و وزارت انرژی اتمی انجام می‌شود.این پروژه می‌تواند موقعیت‌های فوق العاده ای را برای کشور هند به ارمغان بیاورد و علاوه بر بهبود فرصت‌های شغلی برای مردم، این تلسکوپ فوق‌العاده قوی نوری و مادون قرمز به اکتشافات بسیار زیاد و کمک به نسل‌های آینده منجر خواهد شد.

بزرگترین تلسکوپ جهان

تلسکوپ Thirty Meter Telescope دارای آینه ای با قطر صد فوت (30 متر) خواهد بود که از 492 آینه شش وجهی تولید می‌شود. تلسکوپ در این شرایط قادر است تصاویری با رزولوشن 10 برابر بیشتر از تلسکوپ هابل را به ثبت برساند. همچنین سیستم آپتیک پیشرفته‌ ای نیز بر روی آن تعبیه شده تا از تاری تصاویر ناشی از جو زمین کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید