مرحله‌ی ششم انقراض حیوانات تا 50 سال آینده به وقوع می‌پیوندد

انقراض حیوانات

مرحله‌ی ششم انقراض حیوانات تا 50 سال آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی

محققان در جدیدترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که احتمال وقوع مرحله‌ی ششم انقراض حیوانات تا 50 سال آینده وجود دارد. در حال حاضر، نیمی از گونه‌های جانوری نمی‌توانند خود را با تغییرات آب و هوایی و گرمای هوا تطبیق دهند و  با این اوصاف بسیار محتمل است که در سال‌های آینده شاهد یک انقراض دیگر در بین حیوانات باشیم.

یکی از زیست‌شناسان بزرگ جهان به نام جان واینز (John Wiens) اظهار کرد که حدود 47 درصد از هزار گونه‌ی حیوانات در سراسر جهان بر اثر تغییرات آب و هوایی منقرض شده‌اند. علاوه بر آن، جمعیت حیوانات در مکان‌هایی که در گذشته زندگی می‌کردند نیز کمتر شده است. به گفته‌ی پروفسور واینز، علائم انقراض حیوانات در آینده بسیار جدی است. تحقیقات نشان می‌دهد که در شرایط فعلی و با توجه به تغییرات آب و هوایی، حیوانات و گیاهان برای حفظ بقای خود تلاش می‌کنند و احتمال انقراض گونه‌های حیوانی وجود دارد.

انقراض حیوانات

انقراض حیوانات و جابجایی محل زندگی آن‌ها به خاطر مشکلات زیست‌محیطی

دانشمندان، مطالعاتی را در مورد 976 گونه‌ی حیوانی در نقاط مختلف جهان انجام دادند. این مطالعات، یک بار در 50 سال پیش و بار دیگر در 10 سال اخیر صورت گرفت و تقریبا هر گونه‌ی جانوری که بررسی شد، به طور محلی منقرض شده است. به عبارت دیگر، اکنون اثری از این حیوانات در محلی که پیش از این زندگی می‌کردند وجود ندارد. این اتفاق بر اثر تغییرات آب و هوایی رخ داده اما در آینده و با افزایش گرمای زمین، شدت این تغییرات دو تا پنج برابر خواهد شد.

هم‌اکنون دمای زمین نسبت به دوران ماقبل انقلاب صنعتی نیز یک درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر شده است، اما پیش‌بینی می‌شود که دمای زمین تا سال 2100 میلادی 2.6 تا 4.8 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد و به همین دلیل لازم است تا اقدامات جدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام شود.

1395-09-22

دیدگاهتان را بنویسید