مسدود شدن سامانه نرم افزاری تور (Tor) در کشور ترکیه

سامانه نرم افزاری تور

مسدود شدن سامانه نرم افزاری تور (Tor) در کشور ترکیه

هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و مسئولین نیز برای دفع خطرات مختلف، تصمیماتی می‌گیرند که شاید برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد. پس از حوادث اخیر ترکیه، روز گذشته رییس جمهور این کشور یعنی رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan)، دستور مسدود کردن سامانه نرم افزاری تور (Tor) در سراسر ترکیه را صادر کرد.

کاربران به‌کمک سامانه نرم افزاری تور می‌توانستند هویت خود در فضای مجازی را تغییر داده و به صورت مخفیانه از اینترنت استفاده کنند. اما به خاطر حوادث اخیر، حالا کاربران ترکی حتی امکان استفاده از شبکه های اجتماعی را نیز نخواهند داشت. به‌علاوه حالا بسیاری از شبکه‌های اختصاصی مجازی نیز از کار افتاده است.

حوادث اخیر ترکیه، علت مسدود شدن سامانه نرم افزاری تور است

البته این اولین باری نیست که شاهد انجام چنین کاری در کشور ترکیه هستیم، اما به‌نظر مسدود شدن سامانه نرم افزاری تور برای حفظ امنیت مردم و جلوگیری از کارهای خرابکارانی‌ست که از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. به هر شکل اعمال این قانون، مانع دسترسی آزاد بسیاری از کاربران به دنیای اینترنت می‌شود و نمی‌توان آن را انکار کرد.

ماه گذشته نیز به‌دنبال دستگیری 11 نفر از اعضای پارلمان، دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی واتس اپ، یوتیوب، توییتر و فیسبوک قطع شده بود. پیش از آن و در ماه اکتبر هم سرویس‌های مختلفی همچون گوگل درایو (Google Drive)، دراپ باکس (Dropbox)، وان درایو (OneDrive) و گیت هاب (GitHub) مسدود شدند تا ایمیل‌های لو رفته از وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، برات البایراک (Berat Albayrak)، دست به دست در فضای مجازی نچرخد.

وضعیت نه‌چندان جالب ترکیه باعث شده تا برخی، مسدود شدن سامانه نرم افزاری تور را قدرت‌طلبی بعضی افراد جلوه دهند. اما آیا این تمام موضوع است؟

1395-09-30

دیدگاهتان را بنویسید