مغز انسان نیز مانند اثرانگشت هر فرد منحصربه‌فرد است

مغز انسان

مغز انسان نیز مانند اثرانگشت هر فرد منحصربه‌فرد است

دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) تحقیقات جدیدی را در مورد مغز انسان انجام دادند و با استفاده از تصویربرداری دیفیوژن به این نتیجه رسیدند که مغز هر فرد مانند اثرانگشت منحصربه‌فرد است و در هیچ دو نفری مشابه یکدیگر نیست.

محققان با استفاده از سیستم تصویربرداری دیفیوژن (Diffusion MRI) ثابت کردند که مغز انسان مانند اثرانگشت فرد منحصربه‌فرد است و با این روش می‌توان افراد را شناسایی کرد. دانشمندان برای انجام این تحقیق، نتایج ام آر آی دیفیوژن مغز 699 نفر را بررسی کردند.

این سیستم تصویربرداری از فرایند نفوذ مولکول‌های آب در بافت‌های بیولوژیکی به منظور ایجاد کنتراست در تصاویر استفاده می‌کند و به همین دلیل با نام دیفیوژن شناخته می‌شود. دانشمندان نتایج به دست آمده را دریافت کردند و با شمارش توزیع آب در تمام نقاط اتصال (کانکتوم محلی) از مسیرهای ماده سفید مغز به این نتیجه رسیدند که هر فردی از یک کانکتوم محلی منحصربه‌فرد مانند اثرانگشت برخوردار است. نکته جالب اینجاست که حتی کانکتوم محلی دوقلوها نیز تنها 12 درصد به یکدیگر شباهت دارند.

مغز انسان نشان‌دهنده‌ی تجارب زندگی فرد است

محققان برای اطمینان از درست بودن تحقیقات خود، 17 هزار آزمون شناسایی مختلف انجام دادند و موفق شدند تا 100 درصد افراد را از هم تشخیص دهند. آنها همچنین متوجه شدند که تجارب زندگی یک فرد مانند فقر یا بیماری بر روی ساختار مغز وی تاثیر می‌گذارد.

بنابراین با استفاده از این روش می‌توان چگونگی تاثیرات محیط و تجارب زندگی بر شکل مغز انسان را درک کرد. علاوه بر آن، محققان کشف کردند که با این شیوه امکان شناسایی افراد به وجود می‌آید. همچنین دانشمندان تلاش می‌کنند تا بر کاربردهای پزشکی این موضوع نیز تمرکز کنند.

1395-08-29

دیدگاهتان را بنویسید