موتور توربوی جدید برای خودرو سایپا رهام معرفی شد

خودرو سایپا رهام

موتور توربوی جدید برای خودرو سایپا رهام معرفی شد

رهام، محصول جدید شرکت سایپا، به عنوان یک خودروی ملی تا پایان سال 97 به بازار عرضه می‌شود. خودرو سایپا رهام در حال گذراندن تست‌های ایمنی در آلمان بوده و قرار است به یک موتور توربوی جدید نیز مجهز شود.

در ماه‌های گذشته از پروژه جدید سایپا با نام SP100 رونمایی شد و بر اساس آن، سایپا اعلام کرد سه مدل سدان، هاچ بک و کراس اوور آن به زودی به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر شرکت سایپا تنها از نسخه صندوق دار آن با نام رهام رونمایی کرده است که به موتور خودرو برلیانس سری H300 مجهز خواهد بود. این خودرو در نسخه‌های اولیه به یک موتور 1.65 لیتری مجهز بوده که قادر به تولید قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 158 نیوتن‌متر است. مشتریان خودرو سایپا رهام به صورت انتخابی می‌توانند یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 دنده دستی را انتخاب کنند. تفاوت موتور رهام با خودرو برلیانس H300 به جعبه دنده آن برمی‌گردد که برلیانس از یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد، اما سایپا برای رهام یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته است.

خودرو سایپا رهام

مشخصات موتور جدید خودرو سایپا رهام

اطلاعاتی که توسط بخش مهندسی شرکت سایپا منتشر شده، حاکی از همکاری این شرکت با برلیانس بوده که نتیجه این همکاری، ساخت موتور توربو با حجم کم بوده است. در گذشته اعلام شده بود که موتور توربو 1.2 لیتری رهام و پروژه SP100 با همکاری شرکت اتریشی AVL ساخته می‌شود، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده موتور 1.5 لیتری برلیانس با تغییراتی همراه بوده و با سیستم توربو روی SP100 متصل می‌شود. البته این موتور برای نسخه‌های کراس و کراس اوور این پروژه در نظر گرفته شده و برای رهام نیز به صورت آپشنال قابل سفارش خواهد بود.

پیشرانه 1.5 لیتری برلیانس که به سیستم توربو مجهز شده، قادر به تولید قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر خواهد بود. شاخص‌ترین ویژگی این موتور دسترسی به حداکثر گشتاور در دور موتور 1600RPM است. از طرفی موتور جدید خودروهای پروژه SP100 به نوعی جزو موتورهای گرما دوست بوده و بیشترین بازدهی آن در دمای 80 تا 110 درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده است. شرکت سایپا در خصوص جعبه دنده‌ای که روی این موتور متصل خواهد شد خبری را منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود گیربکس 6 دنده اتوماتیک برای آن در نظر گرفته شود. سایپا رهام با مجهز شدن به موتور جدید توربو می‌تواند مشتریان بیشتری را به خود جذب کند.

خودرو سایپا رهام

1397-08-09

دیدگاهتان را بنویسید