نحوه تماشای بی خطر خورشید گرفتگی (کسوف) از زبان ناسا

تماشای بی خطر خورشید گرفتگی

نحوه تماشای بی خطر خورشید گرفتگی (کسوف) از زبان ناسا

کمتر از یک ماه به وقوع خورشید گرفتگی کامل در آمریکا باقی مانده است. به همین بهانه، ناسا نکاتی در رابطه با تماشای بی خطر خورشید گرفتگی (کسوف) را منتشر کرده است که در عین سادگی، اهمیت زیادی دارند.

نخست، بدون عینک مناسب مستقیما به خورشید نگاه نکنید. این یک موضوع مهم و البته ساده است که حتی یک کودک دبستانی هم آن را می‌داند. اما شاید شما از این حقیقت که عینک‌های آفتابی برای تماشای بی خطر خورشید گرفتگی مناسب نیستند، آگاه نباشید. در عوض، می‌توان با استفاده از عینک مخصوص به صورت مستقیم خورشید را رویت کرد.

یکی از اشتباهات متداول در مشاهده خورشید گرفتگی، تلاش مردم برای ساخت عینک‌ها و ابزار نامناسب است. اما ناسا از مردم می‌خواهد برای سلامتی خودشان و آسیب نرسیدن به چشم‌ها هنگام وقوع این پدیده، عینک‌های مخصوصی که بیش از 3 سال از تولید آنها نگذشته و لنزهای آنها شکل مناسبی دارند را خریداری کنند. برای اطمینان از کیفیت بالای محصولی که خریداری می‌کنید، نام شرکت سازنده و آدرس آن باید در محلی مناسب همراه با گواهی ISO 12312-2 درج شده باشد.

الکس یانگ (Alex Young) یکی از مدیران دپارتمان هلیو فیزیک ناسا در این رابطه گفت:

ناسا قصد خراب کردن سرگرمی شما را نداشته و نمی‌خواهد پلیس ایمنی چنین عینک‌هایی باشد. ما اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با راه‌های ایمن به منظور پدیده‌ای که برای تمام مردم ایالات متحده آمریکا جذاب خواهد بود را وظیفه خود می‌دانیم.

در واقع ناسا می‌خواهد مردم برای تماشای بی خطر خورشید گرفتگی برنامه‌ریزی داشته و نابینا نشوند.

با این حال ناسا هم خود را برای این اتفاق مهم آماده کرده است. آنها برنامه‌های بسیار خوبی برای پوشش زنده داشته و از تمام مردم می‌خواهند تا در نقش شهروندان دانشمند، اطلاعات مربوط به دما را طی این رویداد جمع‌آوری کنند. خورشید گرفتگی کامل از آن دسته پدیده‌هایی است که در زندگی، تماشای آن را نباید از دست بدهید و البته برای آن، باید از عینک‌ها و وسایل مناسب نیز استفاده کنید. این پدیده باز هم در سال 2024 تکرار خواهد شد.

1396-05-01

دیدگاهتان را بنویسید