"ویکی پدیا"، جولانگاه محتوا سازان دراینترنت

سایت " ویکی‌پدیا " ( ‪ ( Wikipedia‬به‌عنوان یک دایره‌المعارف زنده شناخته شده است وهرکاربراینترنت می‌تواند به عنوان یک " محتوا ساز " آخرین اطلاعات خود را درباره هر موضوعی در این سایت وارد کند.

" ویکی پدیا"، دانش‌نامه آزادی است که همگان می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارها در آن بپردازند.

درواقع‌این دایره‌المعارف،جولانگاهی‌ برای محتواسازان در شبکه جهانی اینترنت است.

هرکسی می‌تواند صفحات ویکی‌پدیا را ویرایش کند، حتی شما ! کافی است پیوند ویرایش (‪ ( Edit‬را در بالا یا پایین صفحه‌ای که فکر می‌کنید لازم است بهتر و اصلاح شود، انتخاب کنید.

برای ویرایش این دایره‌المعارف عظیم، صلاحیت خاصی لازم نیست فقط کافی است که با عضویت در این سایت یک شناسه کاربری و رمز عبور داشته باشید.

شمامی‌توانید به راحتی به " ویکی‌پدیا " بپیوندید و به‌ایجاد محتوای فارسی و مفید در بزرگترین دانش‌نامه زنده و الکترونیکی جهان بپردازید.

این نوشتارها و ویرایش‌ها باید بر پایه آئین‌نامه ویکی‌پدیا باشد به طوریکه مطالب بی‌طرفانه و بدون پایمال کردن حق نشر دیگران نوشته شود.

مدیریت و بررسی مطالب ارسالی شما، توسط گروهی از گردانندگان سایت صورت می‌گیرد که به هم زبانان خود کمک می‌کنند تا در امر گردآوری دایره‌المعارف جهانی سهمی داشته باشند.

ویکی پدیا، ایجاد محتوا و ویرایش آنها در این‌سایت را به ماسه‌بازی تشبیه کرده و می‌گوید: " شما هم سری به گودال ماسه‌بازی بزنید. جایی که می‌توانید هرچقدر دلتان می‌خواهد تمرین ویرایش کنید".

ویکی پدیا از کاربران می‌خواهد در ویرایش صفحه‌ها جسور باشند و سیاست‌های این سایت‌مانند رعایت استانداردهای یک‌مقاله، دیدگاه بی‌طرفانه، اثبات‌پذیری مطالب و رعایت حق تکثیر را در نظر بگیرند.

در حالیکه سایت ویکی پدیا ‪ ۲۳۰‬زبان دنیا را پشتیبانی می‌کند ، بیشترین مقاله‌های این سایت به زبان انگلیسی با تعداد یک میلیون و ‪ ۴۲۷‬هزار می‌باشد و پس از آن زبان‌های آلمانی، فرانسوی، لهستانی و ژاپنی قرار دارد.

مقاله‌های فارسی زبان نیز با تعداد حدود ‪ ۱۵‬هزار در رتبه سی و هفتم قرار دارد در حالیکه مقاله‌های عربی با تعداد حدود ‪ ۱۸‬هزار در رتبه سی و پنجم و ترکی در رتبه بیست و ششم قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که کار باویکی‌پدیا به‌ترویج و توسعه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کمک می‌کند.

به گفته این کارشناسان و صاحبنظران، بهتر است کاربران ایرانی‌با استفاده از چنین ابزار آماده‌ای در شبکه‌اینترنت به‌جای اینکه فقط نقش استفاده‌کننده را بازی کنند، تولیدکننده محتوا نیز باشند.

دایره المعارف زنده " ویکی پدیا" از طرف بنیاد غیرانتفاعی " ویکی مدیا" پشتیبانی می‌شود ویکی از ‪ ۲۰‬وب گاه برتر جهان از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان به شمار می‌آید.

در زمان حاضر بیش از چهار میلیون مقاله در این سایت وجود دارد و بیش از سه میلیون کاربر در روز به آن مراجعه می‌کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی : ‪۸۵/۰۷/۱۸‬

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس