آشنایی با انواع لایسنس های نرم افزارهای متن باز


آشنایی با انواع لایسنس های نرم افزارهای متن باز


GNU General Public License
این لایسنس که به طور خلاصه GPL خوانده می شود، معروف ترین لایسنس اپن سورس است که توسط مؤسسه ی FSF برای پروژه ی GNU یا همان سیستم عامل متن باز آقای استالمن ابداع شد. این لایسنس برای کرنل لینوکس هم مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی‌های این لایسنس می‌توان به کپیلفت قوی، عدم اجازه داشتن توسعه‌دهنده به منظور اقدام با سایر لایسنس ها و ملزم کردن توسعه‌دهنده به انتشار پروژه ی خود تحت جی پی ال است. در حال حاضر، دو نسخه از جی پی ال وجود دارد که تحت عناوین v2 و v3 شناخته می شوند. نسخه ی ۳ در سال ۲۰۰۷ ریلیس شد که در آن بسیاری از نقاط ضعف نسخه ی ۲ که در سال ۱۹۹۱ منتشر شده بود رفع گردیده است.

MIT
لایسنس ام آی تی یکی از لایسنس های خیلی دست و دلباز است که این امکان را به توسعه‌دهنده می‌دهد مادامی که پیام کپی رایت را نگاه دارد، از نرم افزارهایی تحت این لایسنس هرگونه که خواست استفاده کند. از جمله پروژه های معروفی که تحت این لایسنس منتشر شده‌اند می‌توان به فریم ورک Rubu on Rails, jQuery و Node.js اشاره کرد.

Apache License 2.0
این لایسنس توسط مؤسسه ی Apache Software Foundation برای وب سرور آپاچی که در فصول گذشته با آن آشنا شدیم ابداع گردید. همچون لایسنس ام آی تی، این لایسنس بسیار سهل گیر است و پروژه هایی که تحت این لایسنس باشند برای هر هدفی قابل استفاده اند. از جمله ویژگی‌های لایسنس آپاچی می بایست به این نکته اشاره کرد که در هر فایلی، می بایست کپی رایت، پتنت، نشان تجاری و سایر توضیحات توسعه ی دهنده ی اصلی حفظ شود. علاوه بر این، هر فایلی که تغییر می باید می بایست شامل متن تغییرات اعمال شده باشد. اگر پروژه ای که تحت لایسنس آپاچی است را مورد استفاده قرار دادیم و این پروژه دارای یک فایل NOTICE یا «توجه» بود، این فایل تحت هر شرایطی می بایست در پروژه ی جدید حفظ گردد.

Artistic License
این لایسنس تاحدودی شبیه به ام آی تی است و اصلی‌ترین تفاوتی که با لایسنی MIT دارد این است که هرگونه تغییری که در سورس کد صورت گیرد، به وضوح می بایست نوشته شود. این لایسنس عمدتا در جامعه ی برنامه نویسان Perl مورد استفاده قرار می گیرد.

Eclipse Public License
این لایسنس که تحت عنوان EPL خوانده می‌شود توسط مؤسسه ی اکلیپس و برای IDE این مؤسسه ابداع شده است.

Mozilla Public License
MPL برای مؤسسه موزیلا -موسسه ای که مرورگر فایرفاکس را به دنیا عرضه کرده است- می باشد.

Common Development and Distribution License
CDDL لایسنس اختصاصی شرکت اوراکل است که تا حد زیادی شبیه به MPL است. پروژه هایی همچون نرم‌افزار NetBeans و OpenSolaris شرکت اوراکل تحت این لایسنس به بازار عرضه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید