آیا پرداختهای غیر نقدی جایگزین پرداختهای نقدی میشوند؟
فنآوری مالی (fintech) امروزه صنعت جذابی برای همه شده است. خیلی از استارتآپها با هدف یکه تاز شدن و پیروزی بر رقبای خود وارد این دنیای شلوغ و پیچیده میشوند. موضوعی که در این دههها دچار تغییرات زیادی شده و تکنولوژیهای نوین به شدت روی آن کار کردند، شیوههای پرداخت و چگونگی خرج کردن پول است.
از زمان معرفی سیستمهای کارتهای اعتباری، تبدیل پول نقد به کارت به یک روند طبیعی تبدیل شدهاست. بررسی TSYS در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تنها ۹ درصد از آمریکاییها پول نقد را ترجیح میدهند و اکثریت استفاده از کارتها را ترجیح میدادند. این یعنی اکثر پرداختها در بخش هیجانانگیز fintech انجام می شود.
بنابراین، اگردر حال برنامهریزی برای راهاندازی و یا سرمایهگذاری در یک شرکت موجود هستید، یا صرفا تکنولوژی fintech را به عنوان بخشی از کسبوکار خود در نظر میگیرید، میتوانید روشهای جالبی را برای سرمایهگذاری پیدا کنید. در اینجا به چندتا از آنها اشاره کردیم.
۱. استفاده از کیف پول دیجیتال، پتانسیل بالایی دارد
پیپال، شرکت پرداخت همتا به همتا (P۲P)، پیشگام انتقالهای مالی آنلاین بین کاربران است و به عنوان جایگزین برای کنترل و پرداخت سفارشات بکار گرفته میشود. تنها در سال ۲۰۱۵، معاملات با استفاده از این پلتفرم تقریبا ۲۸۲ میلیارد دلار بودهاست، با این حال امروزه این برند با چالشهایی نظیر درگاههای پرداخت با قدرت بیتکوین مواجه است که اکنون ارزانتر و مناسبتر به نظر میرسد.
رقیب دیگر هم برنامههای تلفنهای هوشمند هستند که پرداختها را هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاههای فیزیکی، با استفاده از فنآوریهای ارتباطات (NFC) ممکن میسازند. حسابهای بانکی و کارتهای اعتباری به یک کیف پول دیجیتال متصل هستند و دستگاه تلفن همراه تراکنش ها را به کمک آن تکمیل میکند.
آندروید و اپل، به ترتیب فناوریهای کیف پول دیجیتال را از طریق پرداخت اندروید و اپل تامین میکنند. پذیرش کیف پول دیجیتال نیز در حال افزایش است، اما پتانسیل واقعی آن هنوز تحقق نیافته است، زیرا کمتر از ۱۰ درصد مصرف کنندگان مورد نظرسنجی مک McKinsey تا کنون چنین پرداختهایی را انجام دادهاند.
۲. تفاوت فرهنگی با وجود بازارهای بینالمللی
ممکن است رفتارهای محلی و منطقهای در توسعه این تکنولوژیها در نظر گرفته شوند. نرخ پرداخت غیر نقدی اروپا در حال افزایش است و کارتهای اعتباری برای اکثر معاملات به کار برده میشود. با این حال، این گرایش کلی ممکن است لزوما برای همه اروپا صادق نباشد. به عنوان مثال، اغلب پرداختهای غیر نقدی در سوئد و فنلاند به جای شارژ کارتهای اعتباری، تراکنش های دبیت هستند. بانکهای این کشورها تسهیلات بانکی آنلاین را ارائه میدهند که نقل و انتقالات مالی را آسانتر میکنند.
شرکت سوئدی Fintech Trustly برای برآورده کردن این بازار با این ذهنیت همسو میشود. پرداختها به تجار از طریق انتقال پول از حسابهای بانکی مشتریان پردازش میشوند. با این اوصاف، فرصتهایی برای کارآفرینان fintech در بازارهای دیگر پیدا خواهد شد.
در مناطقی مانند آسیا همچنان نفوذ کارتهای اعتباری بسیار کم است، اما اتصال آنلاین و استفاده از گوشی هوشمند کمی افزایش پیدا کرده، در نتیجه افزایش تعداد صاحبان کارتهای اعتباری هم افزایش خواهد یافت. این بازارها میتوانند از خدمات وابسته به کارت بهرهمند شوند.
۳. پرداختها به سمت آسانتر شدن پیش میروند
بخش زیادی از لغو شدن خریدها (۶۸.۳ درصد) ناشی از سناریویی است که در آن خریداران متوجه میشوند روش پرداخت مورد نظر آنها موجود نیست. این به این معنی است که خرده فروشان دیجیتال و فروشگاههای آنلاین نیاز به ارائه طیف گستردهای از روشهای پرداخت، هم وجوه نقد و هم پرداختهای غیر نقدی دارند. با این حال انجام این کار مستلزم هزینههایی است که باید با دقت سنجیده شوند، تا بتوان در مقابل منافع موجود با تراکنش های موفق، تصمیم درست گرفت. راهنمای این تصمیمات، علاقه و ترجیح عمومی که در بازار خاص مورد نظر شما مشاهدهشده خواهد بود. به عنوان مثال، شرکتهای تجارت الکترونیک آسیای جنوب شرقی هنوز به دلیل نفوذ بانکداری ضعیف، گزینههای پول نقد را پیشنهاد میکنند. انتخاب یک پردازنده دیجیتال و اجرای آن که تجار را قادر میسازد تا گزینههای بیشتری برای پرداخت را برآورده کنند، ممکن است ایدهآل باشند.
۴. امکان وجود راهحلهای متفاوت در بازارهای منطقهای
علیرغم دسترسی به ارائه دهندگان پرداخت آنلاین، خدمات ارائه شده بسته به تنوع فرهنگ و پیشرفت تکنولوژی در بازارهای منطقه ای متفاوت است. مناطقی مانند آسیا که نفوذ کارت اعتباری کمتری دارند، میتوانند از سرویس های غیر وابسته به کارت استفاده کنند تا خدمات متناسب با آن را تامین کنند. به علاوه، به عنوان مقررات بانکداری مشترک در میان کشورها، فنآوریهای مالی (fintech) میتوانند معاملات غیر نقدی را در سراسر دنیا تقویت کنند.
در رابطه با راهحلهای پرداخت کلی، ما بیشتر و بیشتر شاهد همکاری کمپانیهای تازهتاسیس و بزرگ هستیم. به عنوان مثال، PayPal و Trustly هر دو پردازشگر پرداخت آنلاین هستند، با این حال راههایی برای همکاری پیدا کردهاند: کاربران پیپال میتوانند از تراستلی برای تامین مالی حساب خود استفاده کنند و موقعیت B۲B تراستلی را با مدل P۲P پیپال جابجا کنند.
در این میان، موسسات مالی سنتی به نظر میرسد همکاری خوبی با فنآوریهای جدید دارند و به آنها اجازه میدهند تا بر روی جنبههای نوین تراکنش های مالی تمرکز کنند، البته تا جایی که به هسته اصلی سیاستهای این بانکها ضربه نزند.
گرایش به پرداختهای غیر نقدی قرار است ادامه پیدا کند و ما شاهد نوآوری مداوم در fintech باشیم، چرا که شرکتها در حال بهبود هستند و راههایی که ما با پول کاغذی سروکار داریم را کاهش میدهند. قطعا در این بین، فرصتهای بیشتر برای محصولاتی هستند که نیازهای بازار خاص را برآورده میکنند.
کارآفرینان در این زمینه که امروزه بسیار زیاد شدند، حتما هوشیار خواهند بود تا از تمام فرصتها استفاده کنند. مشتریان نیز در فضاهای جدید قادر خواهند بود از مزایای مالی بهرهمند شوند. تکنولوژیهایی مانند بلاکچین و پلتفرمهایی که روی آن پیاده میشود، در چند سال اخیر، تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کردند و در آیندهای نه چندان دور گوی رقابت را از دنیای سنتی خواهند گرفت.