اردوغان: از عربستان حمایت می کنیم

خبرگزاری ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه روتانا در دبی با اشاره به طرح شکایت بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر از عربستان سعودی موسوم به جاستا در مجلس آمریکا گفت: «وزرای دادگستری و امور خارجه کشورمان را مامور پیگیری این مشکل و حمایت از عربستان سعودی کردم.»
 
اردوغان افزود: محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی گفته که ترکیه و عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفته اند، به همین دلیل به حمایت از یکدیگر نیاز داریم.
 

وی ادامه داد: متوجه هستیم که تمامی کمین ها و نقشه ها علیه اسلام است. بنابراین جهان اسلام باید متحد باشد، در غیر این صورت خسارت زیادی خواهیم داد.
اردوغان گفت: موصل متعلق به مردم این شهر است. تلعفر نیز متعلق به مردم آن است. هیچ کس حق تصرف این مناطق را ندارد. پس از آزادی موصل از دست داعش، فقط باید عرب های سنی، ترکمن ها و کُردهای سنی در آنجا بمانند.
رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه تاکنون 600 هزار نفر در سوریه کشته شده اند، گفت: قصد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و پاکسازی 5 کیلومتر از وجود تروریسم برای بازگشت مردم را داریم.
وی تصریح کرد: ما با مخالفان معتدل سوریه همکاری می کنیم. همچنین 30 الی 40 هزار نفر در چارچوب عملیات سپر فرات علیه داعش به جرابلس بازگشته اند. برای برادران پناهجو 12.5 میلیارد دلار هزینه کردیم. این وظیفه انسانی ما است. از سوی دیگر غرب از انجام مسئولیت می گریزد و نهاد های بین المللی نیز تاکنون فقط 520 میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده اند.
وی درباره مصر نیز گفت: وضعیت مصر کاملا متفاوت از ترکیه است. در آنجا وزیر دفاع رئیس جمهوری منتخب مردم مصر را برکنار و سپس انتخابات نمایشی برگزار کرد، ولی در ترکیه چنین نیست. وقتی که به مردم خود فراخوان دادم تا به میادین سرازیر شوند، صد ها هزار نفر بیرون آمدند و با جنگنده های اف 16 مبارزه کردند. به مردم خود افتخار می کنم و عادی سازی روابط ترکیه و مصر را منوط به آزادی محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر و تمام مخالفان کودتا می دانم.
کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفتم مهر ماه، قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) را به تصویب رساند و بدین ترتیب وتوی باراک اوباما را لغو کرد.
رئیس جمهوری آمریکا به اعتبار این که امنیت ملی کشورش در معرض خطر قرار می گیرد با این قانون مخالفت کرده بود.
براساس این قانون، از این پس خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر می توانند علیه عربستان در خصوص این حمله و دریافت غرامت شکایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید