تفاوت موبایل وب اپلیکیشن و نیتیو موبایل اپلیکیشن


تفاوت موبایل وب اپلیکیشن و نیتیو موبایل اپلیکیشن


امروزه اپلیکیشن های موبایل که اصطلاحاً Native Mobile App نامیده می‌شوند خیلی رواج پیدا کرده‌اند که از معروف ترین آن‌ها می‌توان به بازی Angry Birds و اپلیکیشن های ارتباطی WhatsApp و Viber اشاره کرد. در اینجا می بایست به تفاوت Mobile Web Application ها و Native Mobile Application ها اشاره‌ای داشته باشیم. به طور کلی، منظور از موبایل وب اپلیکیشن ها سایت‌هایی است که برای نمایش در صفحه های موبایل که نسبت به صفحه ی مانیتور دسکتاپ کوچک‌تر هستند بهینه شده‌اند که از طریق مرورگر نصب شده روی دستگاه موبایل یا تبلت قابل دسترسی هستند. در مقابل،‌ نیتو موبایل اپلیکیشن ها قرار دارند که صرفاً برای ابزارهای هوشمندی همچون موبایل و تبلت نوشته شده و از طریق مرورگر موبایل قابل دسترسی نبوده و می بایست آن‌ها را روی دستگاه نصب کرد. موبایل وب اپلیکیشن ها با همان زبان‌هایی که برای طراحی وب اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می‌گیرند -یعنی اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت- طراحی می‌شوند اما این در حالی است که برای نیتیو موبایل اپلیکیشن های سیستم عامل آی او اس از زبانی تحت عنوان آبجکتیو سی یا سوئیفت، برای سیستم عامل اندروید از زبان برنامه نویسی جاوا و همچنین برای سیستم عامل ویندوزفون از زبان سی شارپ استفاده می گردد.

نکته
توجه داشته باشیم که طراحی نیتیو موبایل اپلیکیشن ها نسبت موبایل وب اپلیکیشن ها هم‌زمان بیشتری می‌برد و هم هزینه ی بیشتر در بر خواهد داشت و معمولا درآمد برنامه نویسان نیتو موبایل اپلیکیشن ها به مراتب بالاتر از سایر برنامه نویسان است!

جالب است بدانیم که مزیت‌های نیتیو موبایل اپلیکیشن ها نسبت به موبایل وب اپلیکیشن ها به مراتب بیشتر است. این اپلیکیشن ها روی دستگاه‌های کاربران نصب شده، سرعت بالاتری دارند، با سایر اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه کاربر می‌توانند در ارتباط باشند، می توانند از سخت افزار دستگاه استفاده کنند و مهم‌تر از همه این که بدون اتصال به اینترنت هم می‌توانند کار کنند.

توجه داشته باشیم که راه‌کار دیگری هم به جای استفاده از زبان‌های جاوا، آبجکتیو سی، سوئیفت، سی شارپ و … برای کدنویسی نیتیو موبایل اپلیکیشن ها وجود دارد و آن هم روش هیبریدی است به این شکل که می توان این اپلیکیشن ها را با استفاده از زبان‌های اچ تی ام ال،‌ سی اس اس و جاوا اسکرپیت در بستر پلتفرم خاصی همچون PhoneGap نوشت سپس خروجی فایل را به راحتی می‌توان برای پلتفرم های مختلفی از آیفون گرفته تا گوشی های اندرویدی و بلک بری و ویندوز فون استفاده کرد.

نقطه ی قوت استفاده از روش هیبریدی این است که شما یک بار کدهای اپلیکیشن خود را با استفاده از زبان‌های اچ تی ام ال، سی اس اس، جاوا اسکریپت و … می نویسید، سپس خروجی آن را می‌توانید برای سیستم عامل های مختلف استفاده کنید که این کار هم هزینه های مرتبط با توسعه ی اپلیکیشن را کاهش خواهد داد و هم در مدت زمانی کمتری می توان نسخه های مختلف یک اپ را به بازار عرضه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید