درخواست سازمان ملل درباره جنایت در صنعا

خبرگزاری ایرنا: مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل متحد روز دوشنبه با اشاره به جنایت حملات هوایی به مراسم ختم در صنعا پایتخت یمن که صدها قربانی گرفت، خواستار تحقیق بین المللی در باره احتمال ارتکاب جنایت های جنگی در این حمله شد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، زید رعدحسین کمیسونر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد دربیانیه ای اعلام کرد:حملات هوایی ستمگرانه روز شنبه به مراسم سوگواری (در صنعا) نشان داد که موارد نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات باقی مانده است.
 

رعد حسین افزود:کشورهای عضو شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد با جلوگیری از تحقیق مناسب در ایجاد جو مصونیت از مجازات، مشارکت داشته اند.
این شورا ماه گذشته (سپتامبر) از تشکیل هیات تحقیق مستقلی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در یمن که عربستان سعودی از فروردین سال 1394 به آن تهاجم نظامی کرده است، خودداری کرد.
جنگنده های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی عصر شنبه در جنایتی کم سابقه درسه نوبت، مراسم ختمی را که درتالار بزرگی در جنوب صنعا پایتخت یمن برگزار می شد، بمباران کردند که به شهادت دست کم 150 شهروند یمنی، ناپدید شدن حدود 150 تن و مجروح شدن صدها تن دیگر منجر شد.
عبدالملک الحوثی رهبرجنبش انصارالله یمن تاکید کرد: اسناد قاطعی وجود دارد که اثبات می کند سعودی ها با استفاده از هواپیماهای جنگنده و به طورعمدی مرتکب جنایت هولناک کشتار شرکت کنندگان در مراسم ختم در جنوب صنعا شده اند.
«عبدالوهاب الشرفی» ازرهبران جنبش انصارالله یمن نیز روز دوشنبه گفت که حمله هوایی عربستان به مراسم عزاداری در شهر صنعاء پایتخت یمن جنایت جنگی است و ریاض با چراغ سبز آمریکا اقدام به چنین جنایتی کرده است.
وی در مورد اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد توقف حمایت های واشنگتن از عربستان گفت: مقامات آمریکا به بیان چنین اظهاراتی عادت کرده اند و حمایت نظامی و سیاسی واشنگتن از ریاض ادامه خواهد داشت.
کشتار شرکت کنندگان در مراسم سوگواری در صنعا توسط ائتلاف عربی -آمریکایی به سرکردگی عربستان، با محکومیت وسیع کشورهای جهان و مقام های رسمی آنها روبرو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید