پایگاه داده اوراکل سناریو همسان ساز و یا پشتیبان گیر، کدام یک برای سازمان شما مناسب تر است؟

کدام یک برای سازمان شما مناسب تر است؟ سناریو همسان ساز و یا پشتیبان گیر و یا هر دو؟ در اینجا ما به مزایا و معایب هر یک در پایگاه داده اوراکل خواهیم پرداخت. در این مستند سعی می گردد با ارائه ساده مفاهیم اولیه و مطرح کردن دو نمونه کاربرد، به مدیران در انتخاب هر کدام از سناریو ها کمک کرد.

ابتدا باید اهدافی را که از انتخاب و اجرای هر کدام از این دو سناریو برای کسب و کار خود دارید مشخص کنید که این خود امر بسیار مهمی می باشد. برای این کار شما احتیاج دارید که تفاوت دو مفهوم بازیابی (disaster recovery) و تداوم کسب و کار ( business continuity) را به خوبی درک کنید.

بازیابی و تداوم کسب و کار

بازیابی (DR):  فرآیند بازیابی است که شما، کسب و کار خود را از یک واقعه مخرب نجات می دهید که این وقایع می توانند شامل بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و … و یا خرابی های دیگر مانند سخت افزار و نرم افزار و… باشد.

تداوم کسب و کار (BC): توصیف فرایند و فعالیت هایی می باشد که تضمین می کند عملکرد های ضروری کسب و کار شما پس از یک رخداد مخرب می توانند بدون ایجاد مشکلی به صورت صحیح، به فعالیت خود ادامه دهند. هدف در این فعالیت ها، پیشگیری از رخدادهای مخرب و ایجاد توان به برقراری مجدد عملکرد ها در سریع ترین زمان و ساده ترین روش ممکن می باشد که  تداوم کسب و کار را بتوان تضمین نمود.

پس قبل از انتخاب هر کدام از سناریو های همسان ساز و پشتیبان گیر، باید به این شناخت رسید که آیا در دسترس پذیری سامانه ها برای سازمان مهم می باشد و یا تضمین از بین نرفتن اطلاعات؟ در ضمن پس از شناخت دقیق نیازمندی های سازمان باید شاخص هزینه را در انتخاب هر کدام در نظر گرفت.

نمونه ای از کاربردهای سناریو های همسان ساز و پشتیبان گیر:

اگر سازمان شما دچار یک مشکل مانند خرابی فضاهای ذخیره ساز و یا خرابی طبیعی در یکی از دفاتر خود شود و شما از سناریو همسان ساز استفاده کرده باشید، به راحتی می توانید از داده های سایت دیگر خود که به صورت صحیح در حالت فعالیت می باشد استفاده کنید و مشکل سایت دچار رخداد شده را در سریعترین زمان ممکن بر طرف نمایید.

اما در این سناریو اگر در یکی از سایت ها، یکی از کاربران به اشتباه دستور delete را استفاده کند و به صورت منطقی داده های یکی از جداول از بین برود، این دستور در سناریو همسان ساز شما نیز اعمال و منتقل می شود و به صورت طبیعی در سایت دیگر نیز داده های جدول شما از بین خواهد رفت، پس در این حالت وجود سناریوهای پشتیبان گیر که قابلیت اشاره در زمان (point in time) را دارا باشند، ضروری می باشد.

در مورد هزینه هر کدام از سناریو ها باید به این مورد اشاره کرد که  قاعدتا و طبق پیچیدگی که سناریو های همسان ساز دارند، راه اندازی و نگهداشت آن، هزینه به مراتب بیشتری نسبت به سناریو های پشتیبان دارند.

با دو مثال فوق می توان این نتیجه را گرفت که هر کدام از این دو سناریو کارایی و عملکرد خاص خود را دارند و عملا استفاده همزمان آنها به تداوم کسب و کار و جلوگیری از از دست دادن داده های سازمان کمک می کند.

اما مهمترین مسئله در راه اندازی و استفاده از همزمان هر دو سناریو، هزینه و نیازمندی های آنها می باشد که مدیران با در نظر گرفتن مزایای هر کدام و شناسایی دقیق نیازمندی های سازمان خود، نسبت به انتخاب و راه اندازی هر کدام از آنها اقدام خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید