یک وب سایت از چه بخش هایی تشکیل شده است؟


یک وب سایت از چه بخش هایی تشکیل شده است؟


هر وب سایت را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد و این در حالی است که کدنویسی هر یک از این بخش ها، نیازمند زبان اختصاصی آن کار و تخصص خاص خودش است که در ادامه به بررسی این تقسیم‌بندی می پردازیم:

– ظاهر وب سایت: ظاهر وب سایت یا اصطلاحاً Front-end چیزی است که کاربران مشاهده می‌کنند مثل متون، تصاویر، ویدیوها و … برای طراحی فرانت اند یک سایت نیاز است تا ما با زبان‌هایی مثل HTML, CSS و JavaScript آشنایی داشته باشیم (برای طراحی این صفحه از سکان آکادمی که مشاهده می‌کنید نیز از این زبان‌ها استفاده شده است)

– بک اند سایت: این که چه محتوایی، برای چه کسی و در کجای سایت نمایش داده شود را اصطلاحاً Back-end سایت می گویند. برای روشن شدن این مسأله مثالی می زنیم. اگر تاکنون از سایت یاهو استفاده کرده باشید، می‌بینید که در بخش آب و هوا به صورت پیش فرض،‌ آب و هوای شهری که در آن سکونت دارید را در معرض دید شما قرار می دهد. در‌ واقع این که سایت بفهمد آب و هوای کدام منطقه را برای چه کاربری نمایش دهد، وظیفه ی بک اند سایت -یا همان کدهایی که وظیفه تحلیل درخواست ها را دارند- می باشد. توجه داشته باشیم که بک اند یک سایت با استفاده از زبان‌هایی همچون پایتون، پی اچ پی، روبی و … نوشته می شود (به عنوان مثال، بک اند سایت سکان آکادمی با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است.)

– فضای ذخیره سازی داده ها: هر سایت از اطلاعات مختلفی تشکیل شده است. مثلاً وقتی شما در سکان آکادمی ثبت نام می کنید، نام کاربری و رمز عبور شما می بایست در جایی ذخیره شود که این محل ذخیره سازی اطلاعات اصطلاحاً دیتابیس نام دارد. برای ذخیره سازی داده ها داخل دیتابیس، از زبان های مختلف مثل SQL یا SQLite و … استفاده می شود (ما در سکان آکادمی برای ذخیره سازی داده ها از سیستم مدیریت دیتابیس MySQL استفاده می کنیم.)

– زیرساخت: هر سایت بالاخره می بایست در جایی قرار داده شود تا کاربران بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. چنین جایی دیتاسنتر نامیده می‌شود که اطلاعات هزاران وب سایت داخل آن نگهداری می شود. به طور مثال، اطلاعات سایت سکان آکادمی در دیتاسنتری در ایران به نام پارس پک نگهداری می شود.

توجه داشته باشیم که تسلط به کلیه مهارت های فوق الذکر کار نسبتاً دشواری است چرا که هر کدام از این مباحث -مثلا Front-end و یا Back-end- نیاز به کلی مطالعه و یادگیری دارند. اما به هر حال استثناء هایی هم یافت می‌شود به این شکل که یک برنامه نویسی تمامی مباحث مربوط به یک سایت را فرا می‌گیرد که اصطلاحاً به چینن فردی Full Stack Developer یا برنامه نویس همه فن حریف گفته می شود که قیمت این دست برنامه نویسان نه تنها در دنیا، بلکه در ایران بسیار بالا است!

One Comment on “یک وب سایت از چه بخش هایی تشکیل شده است؟”

دیدگاهتان را بنویسید