بهترین پلاگین های vscode برای لاراول

افزونه‌ی PHP Intelephense

مهمترین افزونه‌ی ویژوال استودیو کد برای php، افزونه‌ی PHP Intelephense است. این افزونه در اصل یک auto completer یا کامل‌کننده‌ی کد است و در انتخاب متغیرها، توابع و … به شما پیشنهادهای لازم را می‌دهد. نصب این افزونه برای توسعه دهندگان php از واجبات است و بدون آن با سختی‌های زیادی در کدنویسی روبه‌رو خواهند شد.

افزونه‌های مشابه دیگر عبارتند از:

  • Custom Snippet Pack: اسنیپت‌ها (Snippets) کلمات کلیدی هستند که اگر آن‌ها را تایپ کنید و سپس دکمه‌ی Return را فشار دهید، بخشی از کد به صورت خودکار در فایل نوشته می‌شود. برای مثال، اگر در این افزونه حرف “c” را تایپ کنید و Return را بزنید، یک کلاس php به صورت کامل و در یک لحظه در فایل شما نوشته می‌شود.
  • PHP Storm Snippet: این افزونه نیز دارای میانبرهایی برای حلقه‌هایی مانند foreach می‌باشد و شامل دستورات بیش‌تری است. این امکانات بسیار مفید هستند و به سرعت بخشیدن به کدنویسی توسعه دهندگان کمک می‌کنند. برای دیدن جدول کامل میانبرها، می‌توانید به صفحه‌ی افزونه مراجعه کنید.

افزونه‌ی PHP Debug

اگرچه ویژوال استودیو کد در محیط خود امکان دیباگ را برای توسعه دهندگان برقرار کرده است، اما به این معنا نیست که از همه‌ی زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. php یکی از زبان‌هایی است که باید به صورت جداگانه برای آن پکیج نصب کنید تا بتوانید راحت‌تر عملیات دیباگ و بررسی کدهای نوشته شده را انجام دهید.

برای استفاده از PHP Debug، لازم است تا XDebug را نیز روی وب سرور خود نصب کنید. برای این کار می‌توانید از راهنمای تصویری سایت کدوال کمک بگیرید.


افزونه‌ی GitLens

این افزونه مختص php نیست و برای کار با گیت ایجاد شده است. با استفاده از GitLens می‌توانید بفهمید که خط موردنظر از کد توسط چه کسی و در چه تاریخی تغییر کرده است. همچنین می‌توانید در تاریخچه Commitها را بررسی کنید. از امکانات دیگر این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علامت‌گذاری کدهایی که هنوز Commit نشده‌اند.
  • نشان دادن مسیرها به شکل سفارشی

امکانات زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند هنگام کار با این افزونه (به خصوص در دورکاری و کارهای تیمی) از کدنویسی لذت ببرید.


افزونه‌ی DocBlocker

افزونه‌ی DocBloker در اصل مخصوص بلوک‌های کامنت‌گذاری است:

/**
   * 
   * 
   * 
   */

این افزونه برای قراردادن بلوک‌هایی مانند مثال بالا به کد (هر جایی که به کامنت نیاز دارید) به کار می‌رود و بسیار سریع عمل می‌کند. ویژگی منحصر به فرد و متمایز کننده‌ی DocBloker استفاده از برچسب‌هایی مانند author، @method، @group@ و return@ است. شما می‌توانید به سرعت این برچسب‌ها را در بخش‌های موردنظر خود قرار دهید، فقط کافی است تا علامت @ را با صفحه‌کلید خود تایپ کرده و برچسب را از فهرست کرکره‌ای انتخاب کنید. در زیر مثال دیگری از DocBlocker آوردیم که چگونگی استفاده از برچسب‌ها را نشان می‌دهد:

class myClass 
{
    /**
     * @method mixed myMethod()
     * @author CodeWall <info@codewall.co.uk>
     * @param mixed $myParam
     * 
     */
    public myMethod($myParam)
    {
    }
}

استفاده از این نوع کامنت‌گذاری به فهم بهتر کد کمک می‌کند و باعث تمیزترشدن نوشتار و خوانایی بیشتر آن می‌شود.


افزونه‌ی phpfmt – PHP formatter

از آنجا که همه‌ی برنامه نویسان عاشق کدنویسی سریع هستند، همیشه نمی‌توان تضمین کرد که خطوط کدهای نوشته شده به شکل صحیح تنظیم ‌شده و دارای حاشیه‌ی مناسب هستند.

با افزونه‌ی PHP formatter، دیگر لازم نیست نگران باشید. با استفاده سریع از CTRL + ALT + F، این افزونه به طور جادویی فایل PHP را به یک فایل با فرمت نوشتاری زیبا تبدیل می‌کند. همچنین می‌توانید افزونه را برای اجرای قالب‌بندی دلخواه خود پیکربندی کرده و هر بار که فایل را ذخیره می‌کنید از آن استفاده کنید.

با این حال، دقت کنید که برای استفاده از PHP formatter باید مسیر ماشین PHP که قرار است با آن کار کنید، را در تنظیمات و در VSCode مشخص نمایید.


افزونه‌ی PHP Getter & Setter

همان‌طور که از نام این افزونه مشخص است، ‌PHP Getter & Setter به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر از توابع دریافت و تنظیم در کدهای خود استفاده کنند. برای ایجاد این توابع کافی است که بر روی متغیری که می‌خواهید توابع getter و setter را برای آن تنظیم کنید، کلیک راست کرده و پیشنهادهای موردنظر را انتخاب کنید. در این صورت این توابع به صورت خودکار به کد شما اضافه خواهند شد.

PHP Getter & Setter توسعه‌ی php به صورت شی‌گرا را برای شما سریع‌تر می‌کند. نمونه‌ای از آنچه که افزونه به کد شما اضافه می‌کند، عبارت است از:

/**
     * Get the value of myVar
     */ 
    public function getMyVar()
    {
        return $this->myVar;
    }
    /**
     * Set the value of myVar
     *
     * @return  self
     */ 
    public function setMyVar($myVar)
    {
        $this->myVar = $myVar;
        return $this;
}

افزونه‌ی Import Checker

یکی از مواردی که هنگام استفاده از فریم ورک‌های php مانند Laravel زیاد دیده می‌شود، فراخوانی کلاس‌ها در بالای فایل برای استفاده از آنهاست. بسیار پیش آمده است که به مرور زمان، یک لیست بی‌نظم از کلاس‌ها در هر فایل داشته باشید که برخی از آن‌ها اصلا مورد استفاده قرار نگرفته باشند.

افزونه‌ی Import Checker کلاس‌هایی را که در فایل شما استفاده نشده‌اند، شناسایی می‌کند، آن‌ها را با رنگ روشن نمایش می‌دهد و با این روش آن‌ها را برای حذف برجسته می‌کند. این افزونه یک ابزار تمیزکننده برای کد شما است و به کاهش حجم کد و پاک‌سازی کدهای نامربوط و غیرضروری کمک می‌کند.


افزونه‌ی PHP Files

ویژوال استودیو کد یک ویرایشگر خالی از ایراد نیست، برای همین افزونه‌های زیادی برای آن ایجاد شده‌اند. پس از نصب افزونه‌ی PHP Files، به سه نوع فایل از پیش قالب بندی شده، یعنی کلاس (class)، رابط (interface) و ویژگی (trait) دسترسی خواهید داشت. پس از انتخاب هر یک از این موارد به عنوان نوع فایل خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام فایل را انتخاب کنید. فایل موردنظر ایجاد می‌شود و شامل برخی کدهای از پیش آماده شده است.

یکی از نکات جالب این است که هنگام تعیین نام‌های رابط‌ها، امکان جداکردن آنها با ویرگول وجود دارد و در صورت لزوم می‌توانید این بخش‌ها را پر کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید