وکلای فیس بوک، توییتر و گوگل از این شرکت ها درباره اتهام این که آیا روسیه از رسانه های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر انتخابات 2016 استفاده کرده است، دفاع کردند.
این سه شرکت در مجلس سنا در مورد جنایات و تروریسم و در مورد اینکه چرا تبلیغات سیاسی روسیه لغو نشدند، با مشکلاتی مواجه شدند.
قانونگذاران با توجه به دخالت روسیه در سال 2016، قوانین جدیدی را برای شرکت های رسانه های اجتماعی در نظر گرفته اند.
آن ها اظهار داشتند که سیاست ها و دستورالعمل های تبلیغاتی را بهبود و سرعت می بخشند.
یک روز قبل فیس بوک گفت که بیش از 126 میلیون کاربر در ایالات متحده ممکن است در طول دو سال گذشته یکسری محتوای منتشر شده توسط یک شرکت مرتبط با کرملین پخش شد را ببینند.
این شرکت ها اعلام کردند که تلاش های خود برای شناسایی ربات ها و هرزنامه ها افزایش می دهند و تبلیغات سیاسی را شفاف تر می کنند.
برای مثال فیس بوک گفته است که انتظار دارد تا پایان سال 2018 ، بیست هزار نفر در خصوص افزایش امنیت شرکت فعالیت کنند – بعنی دو برابر تعداد فعلی.
سناتورAmy Klobucha ، دموکرات از مینه سوتا گفت: "من از این تلاش ها قدردانی می کنم، اما من فکر نمی کنم که این کارها کافی باشد".
خانم Klobuchar قانونی را پیشنهاد کرده است که می گوید شرکت های رسانه ای اجتماعی یک سری قوانین برای افشای اطلاعات شرکت های چاپی، رادیو و تلویزیونی برای صفحات سیاسی و موضوعی اعمال کنند.
شرکت ها گفته اند که با او در لایحه کار می کنند، اما نگفتند که از آن حمایت می کنند.
سناتور ها در این مجلس پرسیدند که آیا این شرکت ها به حقوق حریم خصوصی نسبت به تروریسم و تبلیغات سیاسی پایبند هستند یا نه.
سناتور جان کندی، جمهوریخواه لوئیزیانا گفت: "من فکر می کنم که عملکرد شما بسیار خوب است، اما قدرت شما گاهی اوقات مرا می ترساند."
چه اتفاقی در انتخابات رخ داد؟
روسیه مکررا اتهاماتی را مبنی بر تلاش برای تأثیر بر آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رد کرد.
اما فیس بوک نشان داد که اکثر کاربران ممکن است محتوای ارائه شده توسط کارکنان مبتنی بر روسیه را مشاهده کنند.
توییتر نیز اعلام کرد که بیش از سی و شش هزار ربات روسی را شناسایی کرده است .
گوگل همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که ترول های روسی بیش از 1000 فیلم سیاسی را در یوتیوب در 18 کانال مختلف آپلود کرده است. این شرکت اعلام کرده است که تعداد آنها بسیار پایین است و شواهدی وجود ندارد که بینندگان آمریکایی را هدف قرار داده باشند.
شرکت ها گفته اند که بسیاری از پست ها متمرکز بر بخش های سیاسی و اجتماعی هستند.
پیشرفت های کلیدی اخیر
مارک زوکربرگ، موسس فیس بوک می گوید: "این ایده که اخبار جعلی در فیس بوک از هر گونه انتخابات (ایالات متحده) حمایت کرده، یک ایده بسیار غیر منطقی است."
آگوست 2017: فیس بوک می گوید با فرستادن داستان هایی مظنون به چهره های واقعی و انتشار یافته های خود در اینترنت با اخبار جعلی مبارزه می کند.
اکتبر 2017: گوگل مدرکی را مبنی بر اینکه عوامل روسی برای تبلیغات سیاسی هزاران دلار هزینه کرده اند، گزارش می دهد.
اکتبر 2017: توییتر رسانه های روسی RT و Sputnik را محروم می کند.