آشنایی با دیتا تایپ NaN در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

آشنایی با دیتا تایپ NaN در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت


همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، NaN مخفف عبارت Not a Number یا “غیر عددی” است. اما NaN چه زمانی رخ می دهد؟

در زمان هایی که بخواهیم بر روی استرینگ ها، اعمال ریاضی مانند ضرب، تقسیم، به توان رساندن و … انجام دهیم، نتیجه ای که جاوا اسکریپت به ما نشان می دهد، NaN خواهد بود. همچنین اگر یک محاسبه ریاضیاتی قابل انجام نباشد و یا به هر دلیل با خطا رو به رو شود، جاوا اسکریپت عبارت NaN را نمایش خواهد داد. برای مثال، می دانیم که اعداد منفی، جذر ندارند و در صورتی که چنین معادله ای را از جاوا اسکریپت بخواهیم، نتیجه ی نهایی NaN خواهد بود:

Math.sqrt(-1) //returns NaN  

همان طور که در مثال فوق می بینیم، متد ()sqrt کلاس Math جاوا اسکریپت جذر هر عددی که به عنوان ورودی آن در نظر گرفته شود را بر می گرداند. در این مثال، ما یک عدد منفی را به عنوان پارامتر ورودی در نظر گرفته ایم و خواهیم دید که این فانکشن مقدار NaN را باز می گرداند.

یکی از فانکشن های از پیش تعریف شده در زبان جاوا اسکریپت ()isNaN است که چک می کند ببیند که آیا پارامتر ورودی آن از جنس NaN است یا خیر. در صورتی که مقدار پارامتر ورودی NaN بود، مقدار true و در غیر این صورت مقدار false را باز می گرداند:

isNaN("stringOne" * "stringTwo") //returns true  

در مثال فوق می بینیم که خروجی این فانکشن true است چرا که دو استرینگ stringOne و stringTwo را در یکدیگر ضرب کرده ایم که از دید منطقی حاصلضرب این دو استرینگ NaN است.

علاوه بر این، در برخی موارد جاوا اسکریپت به جای NaN از null استفاده می کند که عملاً همان مفهوم را دارد. null نشانگر آن است که نتیجه ی نهایی و یا عبارت مورد نظر، از جنبه ی معنایی، تهی و بدون نامفهوم است.

به خاطر داشته باشید
از آنجایی که جاوا اسکریپت یک زبان حساس به بزرگی و کوچکی حروف است، نوع داده ای null با عباراتی مثل Null یا NULL یا هر نوع نوشتاری دیگر، متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید