استیون هاوکینگ:حکومت انسان بر روی زمین توسط هوش مصنوعی پایان داده خواهد شد

stephen hawking warns about artificial intelligence

استیون هاوکینگ(Stephen Hawking)  نگران زمانی است که انسان مجبور شود سطح زمین را ترک کند و برای زندگی به سیاره ای دیگر برود. 
 استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته و سرشناس گفته است فکر می کند که بقای بشر به توانایی انسان برای پیدا کردن راهی برای عبور از جو زمین و پیدا کردن سیاره ای دیگر برای زندگی وابسته است. 

در مصاحبه اخیر که هاوکینگ با WIRED انجام داد اظهار داشت و تاکید کرد که بشریت به "نقطه بدون بازگشت" رسیده است. هاوکینگ دلیل نگرانی هایش و ضرورت پیدا کردن سیاره دیگر برای زندگی بشر را دو عامل معرفی کرد:

1-افزایش جمعیت انسان‌ها

2- پیشرفت سریع و ناگهانی هوش مصنوعی
او همچنین هشدار داد که به زودی هوش مصنوعی فوق العاده هوشمند خواهد شد به اندازه ای که بتواند جایگزین بشریت شود.

مطمئنا این اولین بار نبود که هاوکینگ چنین هشدار وحشتناکی را داد. در مصاحبه ای که در ماه مارس با The Times انجام داد، گفت که توسط هوش مصنوعی به دوره آخرالزمان نزدیک میشویم و این زمان در حال وقوع است به همین دلیل ایجاد "برخی از انواع حکومت های جهانی" را  برای کنترل فناوری ضروری دانست.

هاوکینگ همچنین در مورد تأثیر AI (هوش مصنوعی) بر مشاغل طبقه متوسط هشدار داده و حتی خواستار ممنوعیت و توسعه کامل هوش مصنوعی برای استفاده از نیروها و عامل های نظامی شده است.

البته  به نظر می رسد، هشدارهای وی تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. با این حال، برخی معتقدند که دستگاه های هوشمند در حال حاضر جای افراد شاغل را میگیرند و چندین کشور از جمله ایالات متحده و روسیه در حال استفاده از سلاح های هوش مصنوعی  برای استفاده در ارتش کشورشان هستند.

در سال های اخیر، برخی از کارشناسان ، از جمله مدیر عامل و بنیانگذار SpaceX ، Tesla ، الون ماسک  و بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس استدلال مشابهی را مثل استدلال های هاوکینگ بیان کرده اند و در مورد خطرات هوش مصنوعی تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. ماسک و گیتس توسعه هوش مصنوعی را علت مرگ انسانیت می دانند.

از طرف دیگر متخصصانی هم هستند که این نگرانی‌ها رد می‌کنند؛‌ این افراد ترس از خطر هوش مصنوعی در جایگزینی گونه‌ی انسان بر روی زمین را بی‌پایه و اساس دانسته و آن را با نگرانی غیرمنطقی در مورد افزایش جمعیت بر روی سیاره‌ای مانند مریخ مقایسه می‌کنند.

در مورد هاوکینگ نگران نباشید، ترس های او دلیل های  معتبر دارد:
هاوکینگ در مصاحبه ای که با WIRED داشت گفت: "اگر امکان طراحی  ویروس های کامپیوتری وجود داشته باشد ، دانشمندانی هم وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی ربات هایی را طراحی، ساخت و تکثیر می کنند که توانایی انجام حرکات انسان را دارد و میتوانند این ربات ها را جایگزین انسان ها کنند. به نظر می رسد که هاوکینگ به توسعه هوش مصنوعی به طور هوشمندانه فکر میکند.
تا امروز هاوکینگ در مورد اینکه چه زمانی دقیقا کنترل هوش مصنوعی و ربات ها از دست انسان خارج میشود را مشخص نکرده است که این اتفاق ها چه زمانی رخ میدهد. می توانیم فرض کنیم که در طول مهلت 100 ساله آینده این پیش بینی ها به واقعیت تبدیل شود.البته برخی دیگر از دانشمندان مانند مدیر شرکت SoftBank Masayoshi Son و مهندس ارشد گوگل Ray Kurzweil ، مدت زمان کمتری را برای پیش بینی های خود قرار دادند زمانی به اندازه 30 سال آینده که به زندگی انسان بر روی زمین پایان داده خواهد شد.

انسان ها هنوز مایل هستند در زمینه توسعه هوش مصنوعی پیشرفت کنند و هنوز نمیتوانیم دقیقا مشخص کنیم که چه چیزی قرار است اتفاق بیوفتد .
آیا پیشرفت هوش مصنوعی برای بشر مشکل ساز خواهد بود؟ یا در عصر جدید ربات ها و انسان ها کنار هم زندگی میکنند ؟ ویا با هم درگیر خواهند شد ؟
در هر صورت برای هر موردی خواسته های خوب و بد وجود خواهد داشت و فقط بهتر است که ما اقدامات حیاطی لازم را انجام می دهیم و جوانب را رعایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید