باورهای نادرست درباره ی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

باورهای نادرست درباره ی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت


در طی سالیان متوالی، حرف و حدیث های بسیار بدی درباره ی جاوا اسکریپت گفته شده و با آن که شایعات می توانند جذاب باشند، اما آن ها همیشه صحت هم ندارند. در اینجا برخی از باورهای نادرستی که درباره ی زبان جاوا اسکریپت وجود دارند را توضیح خواهیم داد:

– باور غلط: جاوا اسکریپت یک زبان واقعی برنامه نویسی نیست!
حقیقت: جاوا اسکریپت عموماً برای انجام کارهای ابتدایی در مرورگرها مورد استفاده قرار می گیرد اما این موضوع دلیلی نمی شود که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی کامل و پیشرفته نباشد. در حقیقت، جاوا اسکریپت دارای برخی قابلیت ها و امکانات پیشرفته است که سطح استانداردها را افزایش داده و به همین دلیل، دیگر زبان های برنامه نویسی از جمله پی اچ پی، سی پلاس پلاس و حتی جاوا نیز امکانات جاوا اسکریپت را در زبان خود تعبیه کرده اند.

– باور غلط: جاوا اسکریپت به جاوا ربط دارد و یا نسخه ای از جاوا است.
حقیقت: خیر، به هیچ وجه! نام جاوا اسکریپت تنها بدین دلیل برای این زبان انتخاب شد که در آن زمان جاوا بسیار مشهور بود -و امروزه هم مشهور هست- و توسعه دهندگان جاوا اسکریپت قصد داشتند تا با انتخاب این نام، شهرت و اعتبار زبان خود را افزایش دهند.

– باور غلط: جاوا اسکریپت یک زبان جدید است.
حقیقت: جاوا اسکریپت بیش از 20 سال است که در دنیای وب حضور داشته! حتی برخی از برنامه نویسان حرفه ای جاوا اسکریپت، در زمان ساخت این زبان به دنیا نیامده بودند!

– باور غلط: جاوا اسکریپت دارای مشکلات زیادی است و در هر مرورگر، به یک شکل متفاوت تفسیر می شود.
حقیقت: با آن که این موضوع در گذشته و آن هم در برخی موارد صحت داشت، اما سازندگان مرورگرها مدت ها پیش تصمیم گرفتند که نسخه ی استاندارد شده ی جاوا اسکریپت را پشتیبانی کنند. امروزه تمامی مرورگرها، کدهای جاوا اسکریپت را یکسان تفسیر می کنند.

جاوا اسکریپت جزو زبان های تفسیری است، بدان معنا که برنامه نویس نیازی به کامپایل کردن و نرم افزارهای خاص برای اجرای کدهای خود ندارد و می تواند نتیجه ی کار خود را مستقیماً در یک مرورگر مشاهده کند.

مزیت زبان های تفسیری آن است که ایجاد تغییرات در کد، آسان تر است و شما می توانید در هر زمان که بخواهید، کدهای خود را ویرایش کنید. اما از طرفی، مشکل زبان های تفسیری آن است که به دلیل کامپایل شدن کد در زمان اجرا، یک مرحله به مراحل اجرای کد اضافه می شود و این موضوع می تواند سرعت اجرای برنامه های شما را کاهش دهد.

بخشی از دلیل آن که برخی برنامه نویسان جاوا اسکریپت را به عنوان یک زبان برنامه نویسی واقعی نمی شناسند، به خاطر همین سرعت نسبتاً پایین تر اجرای برنامه هاست و به همین دلیل نیز زبان های تفسیری به طور کلی اعتبار کمتری نسبت به زبان های کامپایلی دارند. با این وجود، به لطف کامپایلرهای لحظه ای و پردازنده های سریع تر، این مشکل روز به روز کم رنگ تر شده و دید برنامه نویسان نسبت به زبان های تفسیری نیز در حال تغییر است. از جمله دیگر زبان های برنامه نویسی تفسیری می توان PHP، Perl، Haskell و Ruby را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید