بلاکچین و دنیای دیجیتال – میهن بلاکچین

بلاکچین و دنیای دیجیتال – میهن بلاکچین
مقالات

بلاکچین و دنیای دیجیتال

این روزها همه چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. عکس‌هایی که زمانی در آلبوم‌های عکس ذخیره می‌کردیم دیگر چاپ نمی‌شوند و آن‌ها را در آلبوم‌های آنلاین یا در گوشی و لپتاپ نگهداری می‌کنیم. افراد کمی از کاغذ برای نوشتن یادداشت‌های روزانه زندگی خود استفاده می‌کنند و به جای آن از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می‌کنند.

افراد کمی اطلاعات حساب‌های بانکی خود را به صورت دستی نگه می‌دارند. وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که برای همین کار ایجاد شدند و اجازه دسترسی آسان به این داده‌ها را می‌دهند.
در همین حال، شرکت‌ها در صنایع مختلف همه فایل‌ها و داده‌های خود را به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کنند. از سوابق مالی گرفته تا فایل‌های پرسنل، همه به صورت دیجیتال ذخیره می شود. شرکت‌های اطلاعاتی که از مشتریان مشخصات جمع‌آوری می‌کند، اغلب به این روش ذخیره‌سازی می‌شوند.

با دیجیتالی شدن اغلب وسایل مورد استفاده ، در معرض مشکلات امنیتی قرار می گیریم. هم چنین با ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی کامپیوتر با این احتمال روبرو می‌شویم که شبکه‌های مورد استفاده، خراب یا از سرویس‌دهی خارج شوند. برای مثال، طبق گزارش‌های اخیر، شرکت UKFast در منچستر به طور تصادفی دچار قطع برق شد و اوایل امسال، سرویس ابری آمازون نیز قطع برق را تجربه کرد. همه این موارد به یک اشکال در کد نرم‌افزاری یا خطای انسانی نسبت داده می‌شود. اما خبر خوب این است که نوآوری‌های تکنولوژیکی برای حل این مشکل بوجود آمده است.

بلاکچین

distributed ledger

تکنولوژی بلاکچین یک دفتر دیجیتال است که بلوک‌های داده را رمزنگاری و ذخیره می‌کند. این تکنولوژی شروع به غیرمتمرکز کردن داده‌ها کرده‌است، و ایده آن می‌تواند آینده جدیدی برای اطلاعات باشد. تا همین امروز، تجارت‌های مختلف با استفاده از بلاکچین مزایای بسیاری به دست آوردند. یک دلیل بزرگ را می توان به این نسبت داد که حفظ حریم خصوصی و امنیت فایل‌ها و داده‌ها در یک شبکه غیر متمرکز نسبت به یک شبکه متمرکز آسان‌تر است.

بلاکچین در مقایسه با سیستم‌های رایج

سال گذشته موسسه Ponemon، یک شرکت تحقیقاتی، در مورد امنیت داده‌های ابری در سطح جهانی گزارشی تهیه کرد. این گزارش نشان داد که ۷۳ درصد از متخصصان فن‌آوری اطلاعات، کاربردهای محاسبه به روش ابر و راه‌حل‌های مبتنی بر پلت‌فرم‌های یکپارچه را برای تجارت امروزی بررسی کرده‌اند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که این مقدار، به ۸۱ درصد در طول دو سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
بیش از ۶۰ درصد از ۳،۰۰۰ متخصص IT  که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که محافظت از اطلاعات محرمانه یا حساس در سرورهای ابری، دشوارتر است.
رمزنگاری که در بلاکچین استفاده شده، در واقع به هدف برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی که شبکه‌های ابری وجود دارد، ایجاد شده‌است. از آنجا که بلاکچین یک شبکه غیرمتمرکز است و در سراسر رایانه‌ها در مکان‌های مختلف گسترده شده‌است، هیچ نقطه ضعفی در زمینه امنیت ندارد.

علاوه بر این، ذخیره‌سازی غیر متمرکز باعث کاهش شدید در هزینه‌ها می‌شود. هر شرکتی، نه فقط شرکت‌های بزرگ، می‌تواند از این فن‌آوری بهره‌برداری کند. با ذخیره داده در بلاکچین، شرکت‌های کوچک مجبور نیستند پول و منابع را صرف زیرساخت برای نگهداری داده‌ها و فایل‌ها کنند.

مایک استولیر، رئیس و مدیر عامل شرکت Titanium blockchain Infrstructure  اعلام کرد:

«ما نه تنها بلاکچین را جایگزین روش های قبلی می‌کنیم بلکه همچنین پردازنده و حافظه لازم برای آن را نیز تامین می‌کنیم، به طوری که هر کسی در جهان با هزینه مناسب می‌تواند پروژه‌های خود را مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی عملی کند.»

کامپیوتر جهانی که شما نمی‌توانید آن را مختل کنید

titanium blockchain

شرکت Titanium از ۲۰۰ هزار دستگاه در سراسر دنیا که از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند، بهره می‌برد. اتریوم مانند بیت کوین روی بستر یک بلاکچین پیاده شده است، با این تفاوت که قرارداد‌های هوشمند و یک زبان برنامه نویسی کامل تورینگ را هم ایجاد کرده است.
اتریوم تلاش می‌کند تا از تکنولوژی بلاکچین برای ایجاد مناسب‌ترین ابزار برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده کند. اصطلاح «تورینگ» به معنی سیستمی است که قادر به انجام هر مرحله منطقی از تابع محاسباتی و ایجاد یک کامپیوتر دیجیتال غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای همتا به همتا می‌باشد. به عبارت دیگر، اتریوم یک کامپیوتر جهانی است که شما نمی‌توانید آن را مختل کنید. به همین دلیل ، سیستم Titantium تقریبا ۱۰۰ درصد، بطور بهینه و بدون قطع برق اجرا خواهد شد.
یک کامپیوتر غیرمتمرکز که همیشه در حال کار کردن است، برای حفظ امنیت داده‌های ما بسیار مفید خواهد بود.

به همین دلیل، تعدادی زیادی از شرکت‌های بزرگ از بلاکچین برای ذخیره‌سازی داده‌های خود استفاده می‌کنند. برای مثال، در اوایل سال جاری، سونی اعلام کرد که یک سیستم بلاکچین برای آموزش ایجاد کرده‌است. سونی با استفاده از این سیستم، دستاوردهای آموزشی و ثبت فعالیت‌ها را به صورت باز و ایمن عملی می‌کند. براساس خبر رسمی منتشر شده از سوی سونی، این سیستم

«مدیریت داده‌ها را از موسسات آموزشی متعدد تامین می‌کند و امکان ثبت و ارجاع اطلاعات آموزشی و نوشته‌های دیجیتال را فراهم می‌سازد.»

همانطور که شرکت‌ها شروع به اتکا کامل بر ذخیره داده‌های دیجیتال به روش بلاکچین می‌کنند، زیرساخت آنها به سمت غیرمتمرکز شدن پیش می‌رود. غیرمتمرکز سازی داده‌ها نقاط ضعف موجود در سیستم‌های سنتی را محدود کرده و تضمین می‌کند که از حمله و آسیب در امان خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس