تفاوت های طراحی واکنش گرا و انطباق گرا در چیست؟

اما در حقیقت مزیت ها و امتیازات این دو طراحی سبب می شود که یکی از آنها در نهایت مورد انتخاب قرار گیرند. در این مقاله سعی می کنیم ضمن تعریف طراحی واکنشگرا و انطباق گرا، مزیت ها و معایب آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

با ورود دستگاه هایی چون موبایل ها ،تبلت ها و مانیتورها در اندازه های گوناگون و محبویت استفاده از آن ها توسط کاربران، نیاز بر این شد که  طراحان از  طراحی واکنش گرا یا Responsive استفاده کنند. در طراحی  واکنشگرا ابتدا کل وبسایت برای مرورگر ارسال می شود و بعد از آن مرورگر با در نظر گرفتن اندازه عرض صفحه نمایش اقدام به نمایش وبسایت بر اساس آن اندازه می کند. بر همین اساس طراحی واکنش گرا به نوعی سمت کاربر به حساب می آید. در مقابل طراحی دیگری تحت عنوان طراحی انطباق گرا یا Adaptive در دنیای وب محبوب شده است که بر خلاف طراحی واکنش گرا سمت سرور می باشد. به این معنی که برای هر دستگاه با اندازه های مختلف طراحی جداگانه انجام میشود و سرور پس از تشخیص نوع دستگاه، نسخه طراحی شده و مرتبط با آن را برای مرورگر ارسال میکند.

 

  بنابراین به زبانی ساده تر در طراحی واکنش گرا مرورگر توسط media هایی که در Css تعریف شده است اقدام به نمایش وبسایت در اندازه های مختلف می کند ولی در طراحی انطباق گر سرور ابتدا نوع و خصیصه های دستگاه را شناسایی می کند و نسخه وبسایتی که برای آن دستگاه ساخته شده است را به سمت مرورگر ارسال میکند.

تفاوت های طراحی واکنش گرا و انطباق گرا :

حجم و سرعت بارگزاری :

وبسایت های طراحی شده به صورت واکنشگرا سرعت بارگزاری کم و حجم بالاتری را نسبت به وبسایت های انطباق گرا دارا هستند. زیرا در طراحی های واکنش گرا مرورگر بایستی تمامی وبسایت را یکجا بارگزاری و نمایش دهد. هر چند که خصیصه ها و فایل هایی شاید مربوط به یک دستگاه خاص نباشند ولی تمامی آن ها توسط مرورگر از سرور گرفته می شود. ولی در طراحی انطباق گرا فقط نسخه ای از وبسایت که برای آن نوع خاص از دستگاه طراحی شده است دریافت می شود.

هزینه ها :

هزینه طراحی انطباق گرا نسبت به طراحی واکنش گرا بسیار بالاتر می باشد همین طور زمان بیشتری را باید صرف طراحی ها کرد.

انعطاف پذیری:

تغییر و توسعه در طراحی های انطباق گرا بسیار راحت تر و سریع تر انجام می پذیرد و در این نوع طراحی شما لازم نیست کل سایت طراحی شده را دستخوش تغییر قرار دهید.

Catchpoint دوسایت وردپرسی با طراحی های جدا گانه را مورد آزمایش قرار داده است که نتایج زیر را بدست آورده است.

وبسایت های انطباق گرا و واکنش گرا

کدام یک را انتخاب کنم :

برای انتخاب یکی از این نوع طراحی ها شما بایستی فاکتورهای ذکر شده در بالا را مد نظر قرار داده و بسته به نوع هزینه ، تعداد کاربران برای یک دستگاه مشخص و یا تغییرات زمانی در توسعه قالب ،اقدام به انتخاب بهترین روش طراحی برای وبسایت خود کنید.

برای مثال اگر درصد بیشتری از کاربران شما از سیستم های رومیزی برای بازدید سایت شما استفاده می کنند پس طراحی واکنش گرا برای شما گزینه بهتری خواهد بود .زیرا زمان و هزینه کمتری را متحمل می شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید