زی کش (Zcash) ، ارز رمزنگاری شده با محرمانگی بالا

بعد از موجی که در سال ۲۰۰۸ توسط بیت کوین راه افتاد، Zcash را می‌توان جدیدترین نسل کریپتوکارنسی‌ها دانست. در طول این سال‌ها ارزهای دیجیتالی زیادی وارد بازار شدند که به آنها آلتکوین (altcoin) یا ارز جایگزین می‌گویند و در پی موفقیت بیت کوین ، تعداد آنها تا انتشار این مقاله به ۷۰۰ عدد رسیده است. بیشتر این نسخه‌ها تلاش کرده‌اند تا مزیت‌های رقابتی در برابر بیت کوین داشته باشند و بسیاری از آن‌ها هم با سرمایه‌گذاری در بازار کوچک، حجم و گردش کار پایین فعال هستند .

زی کش (Zcash) نیز به عنوان یک شبکه غیر متمرکز و منبع باز که به نظر متعهد می‌رسد، وارد بازار شد. می‌توان اینطور توضیح داد که اگر بیت کوین را http برای دنیای مالی درنظر بگیریم، این ارز حکم  https را دارد. Zcash  به حریم خصوصی و شفافیت گزینشی معاملات می‌پردازد. به همین ترتیب مانند https ،Zcash  ادعا می‌کند که امنیت و حریم خصوصی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن همه تراکنش‌ها در یک بلاکچین ثبت شده و منتشر می‌شوند اما جزئیاتی مانند فرستنده، گیرنده و مقدار موجودی خصوصی هستند.

Zooko Wilcox، موسس و مدیر عامل شرکت Zcash به Investopedia گفت: Zcash  یک بلاکچین جدید و رمزنگاری مجازی است که اجازه می‌دهد تراکنش‌های خصوصی (و به طور کلی داده‌های خصوصی) در یک بلوک عمومی ذخیره شوند. این موضوع به مالکین کسب و کار، مصرف کنندگان و برنامه‌های جدید اجازه می‌دهد تا کسانیکه که توانایی دیدن اطلاعات معاملات را دارند، کنترل کنند. (حتی هنگام استفاده از یک بلاکچین بدون مجوز)
زی‌کش برای رمزنگاری محتوی از تکنولوژی جدیدی به نام zk-SNARK استفاده می‌کند که بر مبنای روش zero-knowledge proof  است. روشی که خود سازندگان زی‌کش آن را طراحی کرده‌اند و به کاربران خود وعده‌ی تراکنش‌های «محافظت شده» را می‌دهد. این ساختار اعتبار معاملات و همچنین شبکه کل را بدون ارائه اطلاعات دیگر (مانند اطلاعات فردی یا مقدار موجودی ) تضمین می‌کنند. بنابراین زی‌کش یک مزیت اضافی نسبت به بیت کوین  ارائه می‌دهد و آن این است که اطمینان حاصل می‌کند که هیچ‌کس تقلب نمی‌کند .

زیکش

اوایل سال ۲۰۱۶ ، هفده سرمایه گذار در مجموع ۲ میلیون دلار در شبکه Zcash سرمایه گذاری کردند.

این سرمایه گذاران در حال حاضر مالکیت ۱۶.۴ درصد از Zcash  را بر عهده دارند. طبق گفته Zcash ، پاداش بنیان گذاران ۱۰ درصد از کل پول یعنی ۲۱ میلیون سکه است که در بلند مدت به دست می‌آید و ۹۰ درصد باقیمانده به کسانیکه استخراج می‌کنند اختصاص دارد.

حدود ۱۳۱۲۵۰ سکه در میان سرمایه گذاران به قیمت ۱۵.۲۴ دلار برای هر سکه در طول تابستان توزیع شد. زی‌کش در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶ عرضه شد و در حال حاضر حدود ۲۲۶ دلار قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید