سامسونگ در سال گذشته 10.2 میلیارد دلار صرف بازاریابی گلکسی اس 7 و لوازم جانبی آن کرده است

بازاریابی گلکسی اس 7

سامسونگ در سال گذشته 10.2 میلیارد دلار صرف بازاریابی گلکسی اس 7 و لوازم جانبی آن کرده است

سال‌ها پیش وقتی تحلیل‌گران از هزینه‌های سرسام آور بازاریابی و تبلیغات سامسونگ برای محصولاتش باخبر می‌شدند، سران کره‌ای را مورد سرزنش قرار می‌دادند و معتقد بودند سامسونگ راه نامناسبی برای افزایش فروش تلفن‌های هوشمندش انتخاب کرده‌اند. حال اگر نگاهی به سهم سامسونگ از بازار موبایل داشته باشیم، متوجه می‌شویم کره‌ای ها راه را از چاه تشخیص می‌دهند، به موفقیتی مثال زدنی دست یافته‌اند و از فرمول موفقیتشان در بازاریابی گلکسی اس 7 نیز استفاده کرده‌اند.

این مبلغ هنگفت صرفا برای بازاریابی گلکسی اس 7 نبوده و کره‌ای ها به تبلیغات لوازم جانبی اصلی اس 7 نیز پرداخته‌اند. 

تحلیل‌گران و ناظران بازار اذعان دارند سامسونگ هزینه‌های زیادی برای شناساندن اس 7 و نوت 7 متحمل شده و به خاطر مشکلات نوت 7، عملا بخش اعظمی از این سرمایه به باد رفته است. این درحالی است که ال جی، رقیب وطنی سامسونگ تنها 1.6 میلیارد دلار روی گوشی‌های هوشمندش سرمایه‌گذاری کرده و در عوض روی لوازم الکترونیکی خانگی -نظیر تلویزیون‌های OLED و جاروبرقی‌های نیمه حساس- حساب ویژه‌ای باز کرده و بخش زیادی از درآمدش را به آن‌ها اختصاص داده است؛ در ضمن ال جی 21.4 درصد بیشتر از سال 2015 روی تبلیغات محصولاتش هزینه کرده است.

بازاریابی گلکسی اس 7

به نظر می‌رسد هردو کمپانی در سال جدید میلادی نیز با قدرت به استراتژی‌های بی‌رحمانه مارکتینگ و تبلیغات خود ادامه خواهند داد تا بتوانند سود خالص بیشتری به جیب بزنند و سهمشان از بازار را نه تنها حفظ، بلکه افزایش دهند. اگر به خاطر داشته باشید پس از سپری شدن زمان کوتاهی از معرفی ال جی جی 6، سامسونگ از طریق تبلیغ تلویزیونی سعی داشت توجهات را به گلکسی اس 8 (Galaxy S8) معطوف کند. ال جی نیز این کار سامی را دقیقا یک روز مانده به معرفی اس 8 با پخش ویدیویی نه چندان تاثیرگذار پاسخ داد. نکته‌ای که هردو کمپانی باید آن را لحاظ کنند، بازاریابی محصولاتشان در خاک کره جنوبی است. گرچه تبلیغات در سطح جهانی بازخورد بسیار گسترده‌تری به دنبال خواهد داشت، اما در صورتی که سامسونگ و ال جی نتوانند در کشور خودشان به محبوبیت برسند، با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

در پایان بد نیست نگاهی به یکی از بدترین تبلیغ‌های تلویزیونی سامسونگ داشته باشیم که به جرات می‌توان گفت چند صد هزار دلار از بودجه بازاریابی کره‌ای ها را هدر داده است.

1396-01-17

دیدگاهتان را بنویسید