عملی شدن ایده پرتاب و فراخوانی پهپاد در آسمان با برنامه Gremlin

برنامه Gremlin

عملی شدن ایده پرتاب و فراخوانی پهپاد در آسمان با برنامه Gremlin

ارتش آمریکا در حال توسعه یک برنامه نظامی جدید با نام Gremlin است و تصمیم دارد یک طرح بسیار شبیه به داستان‌های تخیلی را به واقعیت تبدیل کند. بر اساس  برنامه Gremlin ، پرتاب و بازیابی پهپادهای با اندازه‌های بزرگ درست در میانه‌های آسمان ممکن خواهد شد. هواپیماهای Gremlin گروهی از هواپیماهای بدون سرنشین بوده و قادرند تا از داخل هواپیماهای سرنشین‌دار، برای انجام ماموریت در میانه‌های آسمان رها شوند و مجددا به آشیانه خود بازگردند.

این اطلاعات را سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی یا همان دارپا (DARPA –> Defense Advanced Research Projects Agency) اخیرا رسانه‌ای کرده است. با عملی شدن برنامه Gremlin ، خلبانان قادر می‌شوند پهپادها را در زمان نیاز برای انجام ماموریت ارسال کرده و مجددا آن‌ها را به مبدا یعنی هواپیمای بزرگ در حال پرواز خود فراخوانی کنند. به عبارت دیگر، هم در زمان ارسال و هم در زمان بازگشت پهپاد به خانه، هر دو هواپیما (سرنشی‌دار و بدون سرنشین) در حال پرواز هستند.

برنامه Gremlin

البته پروژه Gremlin طرح جدیدی نیست و دارپا پایه‌های اولیه پروژه را در سال 2015 تشریح کرد. بعد از تکمیل فاز اول، اکنون دارپا مشغول توسعه فاز دوم برنامه Gremlin است. فاز اول نشان داد پرتاب و فراخوانی پهپاد در آسمان امری شدنی و ممکن بوده و تنها باید تغییرات کوچکی در هواپیمای میزبان (سرنشین‌دار) اعمال شود. از قرار معلوم قرار است در فاز دوم برنامه Gremlin دو مفهوم سیستمی توسعه داده شوند تا به این وسیله هواپیماهای سرنشین‌‎دار بتوانند حین پرواز در آسمان، پهپادهایی با قابلیت حمل تجهیزات ویژه را پرتاب و مجددا فراخوانی کنند. به این ترتیب، محدوده و انعطاف‌پذیری ماموریت انجام‌شده با پهپادها افرایش یافته و هزینه‌ ناشی از آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

در فاز سوم برنامه Gremlin شاهد کاهش بسیار زیاد هزینه ماموریت پهپادها هستیم

بعد از اتمام فاز دوم برنامه Gremlin نوبت به فاز سوم می‌رسد. با راه‌اندازی این فاز، هر هواپیمای سرنشین‌دار و میزبان قادر می‌شود تا حین پرواز خود چندین پهپاد را راهی ماموریت‌های جداگانه کرده و مجددا بتواند آن‌ها را با موفقیت به سکوی پرتاب اولیه خود فراخوانی کند. بر اساس زمان‌بندی دارپا، نخستین پروازهای آزمایشی در سال 2019 اجرا خواهند شد.

1396-01-06

دیدگاهتان را بنویسید