آیا به پایان جهان نزدیک شده‌ایم؟

پایان جهان

آیا به پایان جهان نزدیک شده‌ایم؟

دانشمندان بر این باورند که به دلیل کاهش سطوح انرژی در کهکشان‌ها، جهان در مسیر افول قرار گرفته و به نظر می‌رسد که به پایان جهان نزدیک شده‌ایم. ستاره‌شناسان در تحقیقات جدید خود کشف کردند که سطوح انرژی کهکشانی نسبت به دو میلیارد سال پیش کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و نصف شده است.

اسرار کشف نشده‌ی بسیاری در جهان ما وجود دارد و محققان همواره به دنبال پی بردن به این اسرار هستند. دانشمندان تلاش می‌کنند تا در کهکشان‌های مختلف جستجو کرده و زمان پایان جهان را حدس بزنند. ستاره‌شناسان استرالیایی تحقیقات جدیدی در این مورد انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که روند خلق ستارگان جدید نسبت به گذشته بسیار کندتر شده و به همین دلیل سطوح انرژی در کهکشان‌ها نسبت به دو میلیارد سال پیش، نصف شده است. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که جهان به پایان عمر خود نزدیک شده است.

دانشمندان پس از بررسی بیش از 200 کهکشان به این نتیجه رسیدند که به دلیل ترکیب ماده در ستارگان، سطوح انرژی تولید شده حتی به اندازه‌ی نصف میزان موجود در دو میلیارد سال قبل هم نیست. ستاره‌شناسان مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی استرالیا با استفاده از هفت تلسکوپ قدرتمند در سراسر جهان، کهکشان‌ها را در 21 طول موج مختلف نور از جمله فرابنفش و مادون قرمز بررسی و رصد کردند.

پایان جهان

بدون شک سن جهان را می‌توان با سن خورشید حدس زد و با توجه به کاهش انرژی کنونی، سن کهکشان قابل اندازه‌گیری است. دمای بسیار پایین در کوتوله‌های سفید و ستارگان مرده نیز کمک بسیاری را در این راستا به دانشمندان خواهد کرد. تاکنون تعداد زیادی کوتوله سفید کشف شده که این موضوع، صحیح بودن اندازه‌گیری سن جهان را ثابت می‌کند.

به عقیده‌ی دانشمندان پرتغالی، تا 2.8 میلیارد سال دیگر نباید منتظر پایان جهان باشیم

محققان در اوایل سال جاری هم هشدار داده بودند که کهکشان وارد دوران پیری خود شده و پایان جهان نزدیک است. البته چندی پیش نیز علاوه بر دانشمندان استرالیایی، گروهی از ستاره‌شناسان دانشگاه لیسبون پرتغال، داده‌ها در مورد کهکشان‌ها، ابرنواخترها و ریزموج‌ها را بررسی کردند و به نتایج جالبی رسیدند. به گفته‌ی دانشمندان پرتغالی، زودترین زمانی که امکان رخ دادن یک گسست ناگهانی و بزرگ در جهان وجود دارد، حدود 2 میلیارد و 800 میلیون سال دیگر خواهد بود. عالم هستی، قدیمی‌ترین عالم است اما دستگاه‌های مورد استفاده در رصد قسمت‌های مختلف کهکشان، منابع جدیدی از طول موج‌های فرابنفش را مشخص می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی شکل‌گیری یک کهکشان جدید است.

1395-09-18

دیدگاهتان را بنویسید