اپل فناوری واقعیت افزوده را به دوربین نسل بعدی آیفون‌ خود می‌آورد

فناوری واقعیت افزوده

اپل واقعیت افزوده را به دوربین نسل بعدی آیفون‌های خود می‌آورد؟

رقیبان اصلی گوشی‌های کمپانی اپل این هفته رسما رونمایی شدند؛ گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ (+Samsung Galaxy S8) هر دو با طراحی جدید و صفحه نمایش بزرگتر به عنوان پرچمداران انقلابی و قدرتمندی شناخته می‌شوند. پس از رونمایی اهالی کوپرتینو از آیفون 7 (Apple iPhone 7) که محصولی نسبتا مشابه با نسل قبلی پرچمداران اپل بود، حالا گفته می‌شود آیفون بعدی این شرکت محصولی انقلابی باشد. یکی از قابلیت‌های احتمالی این پرچمدار فناوری واقعیت افزوده (AR) خواهد بود.

واقعیت افزوده یکی از قابلیت‌هایی به شمار می‌رود که حالا تولیدکنندگان مختلف در محصولات آینده خود به آن فکر می‌کنند. کاربران از محصولات تکراری دل‌زده می‌شوند و همیشه به دنبال تجربه جدیدی هستند. مارک برگن، یکی از کارشناسان بلومبرگ، در این زمینه می‌گوید:

تولیدکنندگان به شدت به دنبال یک محصول مدرن هستند، یک درآمد جدید و پرسود؛ فناوری واقعیت افزوده (AR) در این راه آنها را کمک می‌کند…

تیم کوک مدیرعامل فعلی اهالی کوپرتینو در گذشته از علاقه وافر خود به فناوری واقعیت افزوده گفته است و حتی آن را برتر از واقعیت مجازی (VR) می‌داند.

من مطمئن هستم روزی خیل عظیمی از کاربران کشورهای توسعه یافته و در نهایت همه کشورهای جهان، روزانه تجربه استفاده از واقعیت مجازی را خواهند داشت. درست مثل خوردن سه وعده غذایی در هر روز. این فناوری تا این حد به بخشی از زندگی شما تبدیل می‌شود – تیم کوک، مدیرعامل اپل

مواردی که در بالا ذکر شد آنچنان جدید نیستند، اما بلومبرگ در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار داده است. در گزارش آنها به این موضوع اشاره شده است که برخی منابع مطلع از سیاست‌های اپل، اطلاعات خوبی را در این باره منتشر کرده‌اند. گفته می‌شود اهالی کوپرتینو قطعا نقشه‌های بزرگی برای تکنولوژی واقعیت افزوده در سر دارد و به زودی آن را در پیش روی خریداران قرار خواهد داد.

این شرکت با استخدام متخصصان برتر در زمینه تصویر و صدا می‌خواهد عینک واقعیت مجازی جدیدی را این بار با برند اپل روانه بازار کند؛ در واقع اپل از همان جایی آغاز به کار می‌کند که گوگل گلس (Google Glass) به آنجا رسیده بود.

یکی از مسئولان قدیمی Dolby Labs، این پروژه را به کمک متخصصانی که در گذشته بر روی اکولوس و هولولنز کار کرده بودند، پیش خواهد برد. همچنین یک متخصص در زمینه افکت‌های دیجیتالی در فیلم‌ها به این گروه کمک می‌کند. کمپانی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ای که قبلا اهالی کوپرتینو خریداری کرده بودند را نیز باید به این مجموعه اضافه کنیم.

با اینکه در طی سال‌های گذشته، واقعیت مجازی رشد خوبی داشته است اما به نظر می‌رسد واقعیت افزوده آینده روشن‌تری به نسبت آن داشته باشد، چرا که علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات کاربردی، واقعیت حقیقی را نیز در زیر مجموعه خود ارائه می‌کند.

اگر اپل واقعا بتواند فناوری واقعیت افزوده را به محصولات پرطرفدار و قدرتمند خود بیاورد، قطعا تغییرات بزرگی را در طی سال‌های آینده در عرصه تکنولوژی و گجت‌های هوشمند شاهد خواهیم بود. نظر شما در این زمینه چیست؟

1396-01-13

دیدگاهتان را بنویسید